علاقمند شدن به درس ریاضی + راهکارهای عملی و تضمینی

نحوه علاقه مند شدن به درس ریاضی راهکارهای علمی و عملی به سبک رتبه های برتر
نحوه علاقه مند شدن به درس ریاضی راهکارهای علمی و عملی به سبک رتبه های برتر

علاقمند شدن به درس ریاضی برای داوطلب‌ها و دانش آموزهایی که  به هر دلیلی به این درس علاقه ندارند از واجباته.

چون خیلی از افراد به دلیل دوست نداشتن ریاضی از مطالعه‌ی اون خیلی زود خسته می‌شن. همین موضوع هم باعث می‌شه که در امتحانات نهایی یا حتی کنکور به نتایج دلخواهشون نرسن.

اگر به دنبال راهکارهایی هستید که بتونید باهاشون به ریاضی علاقه‌مند بشید در ادامه برخی از اون‌ها رو بهتون معرفی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 خیلی از بچه‌ها این تصور رو دارن که فقط سخت بودن ریاضیه که باعث می‌شه این درس رو دوست نداشته باشن. اما واقعیت اینه که دلایل خیلی زیادی وجود دارن که دست به دست هم می‌دن تا رغبتی به مطالعه و یادگیری درس ریاضی در شما باقی نمونه.

در پایین اصلی‌ترین موارد و دلایلی که اکثر دانش آموزها رو به ریاضی بی میل می‌کنن توضیح می‌دیم، تا اگر شما همه اون‌ها دچار هستید بتونید روشون کار کنید تا مشکلتون با این درس از بین بره.

 حتی مرحوم مریم میرزاخانی، نابغه ریاضیات هم در سال‌های پایه (راهنمایی)  در درس ریاضی کمترین نمرات رو می‌گرفتن.

تنها دلیل این موضوع هم معلمشون در این درس بود. به شکلی که خانم میرزاخانی اصلاً میل و رغبتی به خوندن درس ریاضی و کسب نمرات خوب در اون به خاطر وجود معلمش نداشتن.

ممکنه خیلی از شما هم به همین خاطر نمی‌تونید با درس ریاضی ارتباط بگیرید و با شرکت در کلاس‌های سایر معلم ها بتونید این مشکل رو تا حدی حل کنید.

واقعیتی که درباره درس ریاضی وجود داره این هست که روش مطالعه‌ی اون مثل دروسی از جمله دینی، عربی یا حتی اکثر بخش‌های شیمی نیست.

خیلی از دانش‌آموزها کتاب ریاضی رو باز می‌خونن و بعد از روخوانی کردن و حفظ کردن روش حل  مسائل کتاب رو می‌بندن و تصور می‌کنن که به درس مسط شدن.

در حالی که در درسی مثل ریاضی یادگیری زمانی اتفاق می‌افته که نمونه سوال حل کنید و تست بزنید!

اکثر ما از سال‌های ابتدایی که تازه با درس ریاضی روبرو بودیم، به دلایل زیادی از جمله عدم استفاده از روش‌های درست تدریس این درس، از ریاضی متنفر بودیم و این مشکل به مرور با ما همراه بوده و تا زمانی که قصد شرکت در کنکور رو داشتیم که گریبان‌گیرمون شده.

یعنی ممکنه دلیل عدم علاقمند بودن به درس ریاضی در شما هم به همین خاطر باشه.

در محتواهایی که برای مطالعه دروس مختلف از جمله ریاضی بود هم گفتیم، رعایت کردن پیش نیازها و زنجیره‌ی دروس خیلی مهمه.

این که به ترتیب دروس رو در ریاضی بخونید و پیش برید باعث می‌شه به هر مبحثی که می‌رسید، به خوبی اون رو درک کنید چون در مباحث پایه‌ای مشکلی ندارید.

اما مثلاً این که هنوز معادله و نامعادله رو بلد نباشید اما بخواید مشتق بخونید، هم باعث می‌شه که به خوبی مشتق رو درک نکنید و یاد نگیرید و هم حس کنید که ریاضی براتون سخته.

موضوع خیلی مهمی که اکثر دانش‌آموزها و کنکوری ها بهش توجهی نمی‌کنن اینه که همیشه نباید همه‌ی دروس رو دوست داشته باشید تا بخواید مطالعه‌شون کنید.

خیلی اوقات ممکنه مثلاً از عربی متنفر باشید، اما چون به نمره‌ی اون نیاز دارید باید به شکلی بخونیدش که در نهایی عربی رو 20 بشید.

حتی در آینده هم ممکنه شغلتون رو خیلی دوست داشته باشید اما برخی از بخش‌های اون باب میلتون نباشه. نمی‌شه همیشه فانتزی فکر کرد و گفت بخاطر عدم علاقه به برخی قسمت‌های شغلتون اون رو کنار بذارید.

پس فکر نکنید که حتماً باید ریاضی رو خیلی دوست داشته باشید تا مطالعه‌ش کنید. بلکه خوندن این درس جزو بایدهای شماست.

بهترین کاری که می‌تونید برای علاقمند شدن به درس ریاضی انجام بدید این هست که موارد پایین رو به خوبی انجام بدید تا بتونید کم کم از ریاضی خوندن لذت ببرید.

سعی کنید در متحانات و آزمون‌های این درس نتایج خوبی بگیرید. اما چطور میشه این کار رو انجام داد؟

بهتره از یک سری کتاب، فیلم یا حتی کلاس آموزشی برای درس ریاضی استفاده کنید. بعد از این که حس کردید به یک مبحث مسلط هستید برای همون بخش تست بزنید. (بدون این که درصدی که کسب کردید براتون مهم باشه.)

با حل کردن تست یا حتی نمونه سوال تسلط شما روی هر مبحثی از درس ریاضی که می‌خونید بیشتر می‌شه. در نتیجه آزمون‌های آزمایشی هم می‌تونید درصدهای خیلی بهتری رو کسب کنید و بدون شک وقتی که نتیجه بگیرید کم کم به ریاضی علاقه‌مند می‌شید.

دقیقاً مثل کیمیا بختیاری، دانشجوی داروسازی همدان.  زمانی که کیمیا برای دریافت مشاوره و برنامه‌ریزی برای موندن پشت کنکور پیش ما اومده بود،  حدوداً ۸ یا ۹ آزمون بود که در اون‌ها ریاضی رو صفر می‌زد. اما طبق برنامه و مشاوره‌ای که بهش دادیم ریاضی رو به صورت اصولی خوند و در آزمونش این درس رو 30% زد. همین موضوع هم باعث علاقمند شدنش به درس ریاضی شد. در نهایت هم تونست در کنکور ریاضی رو 54% بزنه.

اینکه بتونی توی کلاس‌های درس ریاضی حضور فعالی داشته باشید و اصطلاحاً از کلاس استفاده کنید باعث میشه که به مرور به این درس علاقه پیدا کنید.

 برای این موضوه بهترین راهکار این هست که قبل از شروع کلاس در خونه هر درسی که قرار هست داده بشه رو پیش خوانی کنید. با این کار قطعاً یک سری سوال براتون از قبل پیش میاد که در طول کلاس ای فهمیدن جوابشون یا حتی پرسیدن اون‌ها تمام توجهتون رو به کلاس جمع می‌کنید.

 همچنین دیگه در اون مبحث صفر نیستید و قطعاً بهتر آموزش‌های معلم رو متوجه میشید.

 احتمالاً شما هم چندین بار از خودتون یا دیگران این سوال رو پرسیدین که ریاضی دقیقاً قراره کجا به دردم بخوره؟  اینکه بخوام مشتق حل کنم یا انتگرال برام بلد باشم برام نون و آب میشه؟

موضوع خیلی مهم اینجاست که قرار نیست هر چیزی که در زندگی یاد می‌گیریم یا می‌خونیم به صورت مستقیم کاربردی داشته باشند یا به دردمون بخورن.

مثلاً یک دونده حرفه‌ای ۲ رو در نظر بگیرید.  کثر آدما فکر می‌کنند که این افراد فقط در حال دویدنند و حتی در تمرین‌هاشونم جز دویدن در پیست کار دیگه‌ای نمی‌کنن. در حالی که بخش قابل توجهی از تمرین دونده‌های حرفه‌ای به انجام بدنسازی یا حتی انجام برخی تمرین های فوتبالیست‌ها اختصاص پیدا می‌کنه.

به این دلیل که این افراد باید آمادگی جسمانی داشته باشن انجام تمرین‌هایی که گفتیم باعث بالا رفتن استقامت بدنی اونها می‌شه. یعنی به صورت غیر مستقیم برای اینکه بتونن در مسابقات برنده بشن بهشون کمک می‌کنه.

ریاضی هم دقیقاً همینطوره و  یاد گرفتن اون اصطلاحا یک ورزش ذهنی به حساب میاد. همچنین در آینده وارد هر شغل یا حرفه‌ای که بشید بدون شک تاثیرات اون رو در نوع و نحوه فکر کردن و انجام دادن کارها خواهید دید.