شرایط انتقالی دانشگاه:بررسی قوانین و تبصره ها، شرایط تغییر رشته و …

بررسی کامل شرایط انتقالی و تغییر رشته دانشگاه

وزارت علوم هر سال یک‌بار فرصتی رو برای ثبت‌ درخواست انتقالی دانشگاه در نظر می‌گیره و دانشجوهایی که به هر دلیل، از دانشگاه محل تحصیل خودشون رضایت ندارن، می‌تونن درخواست خودشون رو برای انتقال به دانشگاه دیگه، ثبت کنن. البته فراموش نکنید که هیچ‌وقت به امید انتقالی‌ انتخاب رشته نکنید، چون شرایط پذیرش انتقالی دانشگاه بسیار سخته و تحت شرایط خاصی دانشجوها می‌تونن از دانشگاهی به دانشگاهی دیگه منتقل بشن. توی این مقاله، این شرایط رو کامل توضیح می‌دیم، پس حتماً تا انتها همراهمون باشید.

شرایط انتقال دانشگاه دولتی به دولتی

دانشجوهایی که شرایط زیر رو داشته باشن، می‌تونن برای انتقالی به یه دانشگاه دیگه درخواست بدن. بعد از ثبت‌نام در سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، هم دانشگاه مبدأ و هم دانشگاه مقصد درخواست دانشجو رو بررسی می‌کنن و در صورتی که هر دو با انتقالی موافقت کنن، اون فرد می‌تونه به دانشگاه مقصد منتقل بشه. اما بریم سراغ شرایط لازم برای انتقالی‌ از دانشگاهی به دانشگاه دیگه، در رشته و گرایش خودتون:

  • واحدهایی که در دانشگاه مبدأ پاس کردید باید بیش‌تر از ۱۲واحد باشه و حداقل یک ترم رو در دانشگاه مبدأ گذرونده باشید؛ پس اگه دانشجوی ترم اول هستید، نمی‌تونید درخواست انتقالی بدید
  • دانشجوی ترم آخر نباشید
  • معدلتون از معدل دانشگاه مقصد در رشته خودتون در اون سال، بالاتر باشه
  • از روش بدون‌آزمون وارد دانشگاه نشده باشید و قبولی‌تون حتماً از طریق کنکور بوده باشه
  • قبلاً انتقالی نگرفته باشید

توجه داشته باشید که هر دانشجو فقط یک بار در طول تحصیلش می‌تونه انتقالی بگیره و مدت زمان این انتقالی‌ هم محدوده. یعنی برای مقطع کارشناسی پیوسته، دانشجوها حداکثر می‌تونند ۴‌ ترم رو در دانشگاه مقصد تحصیل کنند، در مقطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی هم حداکثر ۲ ترم.

انتقالی دانشگاه دانشجوهای دارای شرایط خاص

همون‌طور که گفتیم، شرایط انتقالی از دانشگاهی به دانشگاه دیگه کمی سخت و پیچیده‌ست. اما معمولاً دانشجوهایی که شرایط خاص دارن، احتمال بیش‌تری وجود داره که با درخواست انتقالی‌شون موافقت بشه. این شرایط خاص موارد زیر هستن:

  • دانشجو متأهل باشه و همسرش در شهر دیگه‌ای سکونت داشته باشه
  • دانشجو سرپرست خانواده باشه
  • دانشجو معلولیت یا مصدومیت خاصی داشته زاشه
  • دانشجو بیماری‌ خاص داشته باشه

تبصره‌های انتقالی دانشگاه

شرح کامل بندها و تبصره‌های انتقالی‌گرفتن از دانشگاهی به دانشگاه دیگه، در سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم وجود داره و می‌تونید جزییات رو در سایت بخونید. ما در این‌جا چند تبصره مهم رو ذکر می‌کنیم:

  • امکان تغییر رشته از شبانه به روزانه، پیام‌نور به روزانه و شبانه، غیردولتی به دولتی و غیردولتی به فنی‌وحرفه‌ای و علمی-کاربردی وجود نداره.
  • دانشجوهایی که از دوره روزانه یه دانشگاه به دوره روزانه دانشگاه دیگه می‌رن، باید شهریه‌ پرداخت کنن که مقدار اون معادل شهریه شبانه دانشگاه مقصده. البته تبصره‌هایی هم برای معاف‌شدن از شهریه وجود داره و دانشجوهایی که شرایط لازم رو داشته باشن، لازم نیست شهریه پرداخت کنن.
  • هر دانشجو در طول دوره تحصیلش فقط یک بار مجاز به انتقالیه و در پایان تحصیل، دانشگاه مقصد مدرک تحصیلیش رو صادر می‌کنه.
  • برای انتقالی، مهمانی، مهمانی مبنا و مهمانی دائم، اولویت با دانشجوهای دختره.

زمان ثبت‌نام انتقالی دانشگاه ۱۴۰۴-۱۴۰۳

زمان ثبت‌ درخواست انتقالی از دانشگاهی به دانشگاه دیگه، هر سال توسط وزارت علوم اعلام می‌شه. دانشجوها باید در بازه زمانی تعیین‌شده، در سامانه ثبت‌نام کنن. برای مثال، مهلت ثبت‌ نام انتقالی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از یکم تا سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه امسال بود و بررسی درخواست‌ها هم از یکم خرداد تا ۱۵ تیرماه انجام می‌شه. دقت کنید که فرصت ثبت‌نام برای انتقالی فقط یک بار در ساله و اگه در موعد مقرر ثبت‌نام نکنید، تا سال آینده دیگه امکان انتقالی‌گرفتن وجود نداره.

شرایط تغییر رشته در دانشگاه

بعضی از افراد به دلایل مختلف، از شاخه تحصیلیشون در دانشگاه راضی نیستن و دوست دارن که تغییرش بدن. اما برای این کار هم چند تا شرط وجود داره که باید برقرار باشه:

  • دانشجویی که می‌خواد تغییر رشته بده، باید حداقل یک‌ششم و حداکثر یک‌دوم واحدهای درسی رشته فعلی خودش رو گذرونده باشه.
  • معدل دانشجو نباید کم‌تر از ۱۲ باشه. البته گاهی وقت‌ها هست که با وجود این‌که معدل دانشجو کم‌تره، دانشگاه با درخواست تغییر رشته‌ش موافقت می‌کنه. در این صورت، توی سوابق تحصیلی رشته جدید دانشجو، یک ترم مشروطی ثبت می‌شه.
  • رتبه کنکور دانشجویی که می‌خواد تغییر رشته بده، نباید از آخرین کسی که توی رشته جدید قبول شده، کم‌تر باشه. البته اگه دانشگاه در رشته جدیدی که دانشجو می‌خواد بخونه، نوبت شبانه داشته باشه، دانشجویی که حد نصاب رتبه رو نداره، می‌تونه به دوره شبانه تغییر رشته بده.

بنابراین دانشجوهایی که می‌خوان داخل دانشگاه خودشون رشته‌شون رو تغییر بدن، باید یک‌ ماه‌ ونیم الی دوماه قبل از شروع نیم‌سال تحصیلی، درخواست خودشون رو به دانشگاه ارائه کنن. دانشجوها برای ثبت‌ درخواستشون، باید فرم تغییر رشته رو از آموزش دریافت کنن و‌فرم پرشده رو به همرا مدارک موردنیاز به آموزش تحویل بدن. دانشگاه این درخواست رو بررسی می‌کنه و اگه شرایط لازم برقرار بود، مجوز تغییر برای دانشجو صادر می‌شه.

دقت کنید که هر دانشجو فقط یک بار می‌تونه تغییر رشته بده و بعد از این‌که در رشته جدید ثبت‌نام کنه، دیگه نمی‌تونه به رشته قبلی برگرده!