سوابق تحصیلی چیست؟ تأثیر معدل در کنکور

بررسی اهمیت سوابق تحصیلی در کنکور

سوابق تحصیلی در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده و به یکی از فاکتورهای مهم کنکور تبدیل شده. نتیجه آزمون سراسری کنکور دیگه به‌تنهایی مِلاک پذیرش شما در دانشگاه نیست، بلکه نتایج امتحانات نهایی هم اثرگذاره. بنابراین، برای این‌که بتونید در رشته و دانشگاه موردعلاقه‌تون قبول بشید، باید نمرات خوبی در امتحانات متوسطه کسب کنید. به دلیل اهمیت سوابق تحصیلی و سؤالات زیادی که داوطلب‌ها درباره‌ اون دارن، توی این مقاله از کیمیاگرخونه قراره صفر تا صد این موضوع رو توضیح بدیم. پس حتماً تا انتها همراهمون باشید تا جواب تمام سؤالاتتون رو بگیرید.

اهمیت سوابق تحصیلی

‌سوابق تحصیلی از دو جهت اهمیت بالایی داره که در ادامه، مفصل درباره‌شون توضیح می‌دیم:

  • تأثیر در تراز نهایی کنکور
  • پذیرش در رشته‌های بدون کنکور

تأثیر قطعی نمرات نهايي تحصیلی در کنکور

قبل از هر چیز باید بگیم که سابقه تحصیلی شامل چه نمراتی می‌شه. سوابق تحصیلی در واقع نمرات کتبی شما در امتحانات نهاییه. تا قبل از سال ۱۴۰۲، سوابق تحصیلی در کنکور تأثیر مثبت داشت. یعنی اگه با اعمال اثر نمرات در نتیجه کنکور داوطلب، ترازش بهتر می‌شد، این تأثیر رو اعمال می‌کردن و در غیر این‌صورت، نه!

اما بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرار شد که تأثیر مثبت به تأثیر قطعی و مستقیم تبدیل بشه. این تصمیم‌گیری از سال ۱۴۰۲ اجرایی شد و هنوز هم ادامه داره. تأثیر قطعی و مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، ۴۰درصد بود، در سال ۱۴۰۳ به ۵۰درصد رسید و از سال ۱۴۰۴ به بعد، ۶۰درصد خواهد بود. بنابراین، بخش قابل‌توجهی از نتیجه نهایی کنکور شما به نمرات امتحانات نهایی یا همون سوابق تحصیلی وابسته‌ست که آینده تحصیلی‌تون رو تعیین می‌کنه. در واقع، در کارنامه کنکور شما، هم تراز امتحانات نهایی و هم تراز آزمون کنکور نوشته می‌شه و میانگین این‌هاست که تراز نهایی شما رو مشخص می‌کنه.

پذیرش در دانشگاه با سوابق تحصیلی

پذیرش در بعضی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، بدونِ کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلیه. یعنی شما حتی اگه در کنکور هم شرکت نکنید، با نمرات سوابق تحصیلی‌تون می‌تونید این رشته‌ها رو انتخاب کنید و وارد دانشگاه بشید. پس سوابق تحصیلی از این جهت هم اهمیت داره. البته اکثر رشته‌های خوب و پرطرفدار در دانشگاه‌های برتر، پذیرش بدون کنکور ندارن. چون برای ورود به اون‌ها، رقابت تنگاتنگی بین داوطلب‌های کنکور سراسری وجود داره. در رشته‌های بدون کنکور، ملاک قبولی فقط سوابق تحصیلیه. پس هر چه‌قدر نمرات شما بالاتر باشه، به نفعتونه و احتمال قبولی‌تون بالاتر می‌ره.

سهم تأثیر دروس عمومی و تخصصی در سوابق تحصیلی

در جدول زیر، جزییات مربوط به سابقه تحصیلی و سهم تأثیر دروس عمومی و اختصاصی در سال‌های مختلف نوشته شده. همون‌طور که می‌بینید، در کنکور سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، سوابق تحصیلی فقط شامل نمرات کتبی امتحانات نهایی پایه دوازدهم بود. اما در سال ۱۴۰۴، نمرات پایه یازدهم هم اضافه می‌شه و در نهایت، از سال ۱۴۰۵ به بعد، نمرات امتحانات نهایی هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در سوابق تحصیلی کنکور تأثیرگذاره.

سال آزمونپایه‌های شامل سوابق تحصیلیسهم دروس عمومیسهم دروس اختصاصیمجموع سهم سوابق تحصیلیسهم آزمون سراسری کنکور
۱۴۰۲دوازدهم۲۶٪۱۴٪۴۰٪۶۰٪
۱۴۰۳دوازدهم۲۸٪۲۲٪۵۰٪۵۰٪
۱۴۰۴یازدهم و دوازهم۳۰٪۳۰٪۶۰٪۴۰٪
۱۴۰۵دهم، یازدهم و دوازدهم۳۰٪۳۰٪۶۰٪۴۰٪
جدول تاثير نمرات امتحانات نهايي متوسطه دوم در كنكور

اهمیت دروس عمومی در سوابق تحصیلی

همون‌طور که می‌دونید، دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌ن و ارزیابی و اثرگذاری اون‌ها در تراز نهایی شما، صرفاً از طریق سابقه تحصیلی، یعنی نمرات امتحانات نهایی انجام می‌شه. از مجموع ۵۰درصد تأثیری که سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور ۱۴۰۳ داشتن، سهم درس‌های عمومی، ۲۸درصد بود و این مقدار در کنکور ۱۴۰۴ به بعد، به ۳۰درصد می‌رسه. پس از اهمیت دروس عمومی غافل نشید و سعی کنید در امتحانات نهایی این دروس نمرات خیلی خوبی بگیرید تا ترازتون افزایش پیدا کنه. ما در محتواهای قبلی، روش مطالعه دروس عمومی برای امتحانات نهایی رو آموزش دادیم. پس حتماً به قسمت «روش خواندن دروس» در سایت کیمیاگرخونه سر بزنید تا با راه و روش ۲۰گرفتن در امتحانات نهایی آشنا بشید.

مشمولان تاثير سوابق تحصيلي در كنكور

بر اساس مصوبات، افراد زیر برای شرکت در کنکور باید سوابق تحصیلی داشته باشن و در غیر این صورت، براشون نمره صفر در نظر گرفته می‌شه. یعنی عملاً نیمی از تراز نهایی رو از دست می‌دن!

  • فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم که دیپلمشون رو سال ۱۳۸۴ به بعد گرفته‌ن
  • فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم که مدرک پیش‌دانشگاهی‌شون رو سال ۱۳۹۱ به بعد دریافت کرده‌ن
  • فارغ‌التحصیل‌های نظام جدید که دیپلمشون رو سال ۱۳۹۸ به بعد گرفته‌ن

سوابق تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان نظام قدیم

همون‌طور که گفتیم، از سال ۱۴۰۲، تأثیر معدل‌ در کنکور قطعی شده. بنابراین، داشتن سابقه تحصیلی برای داوطلب‌هایی که در یکی از گروه‌های بالا قرار می‌گیرن، ضروریه. پس، کسانی که در نظام آموزشی قدیم فارغ‌التحصیل شدن هم باید سابقه تحصیلی داشته باشن. فارغ‌التحصیلان نظام قدیم به دو دسته تقسیم می‌شن. دسته اول افرادی‌ان که در دوران تحصیل، امتحانات نهایی نداشتن و در نتیجه هیچ سابقه تحصیلی‌ای ندارن و دسته دوم کسانی هستن که در سال‌های سوم دبیرستان و پیش‌‌دانشگاهی، امتحانات نهایی داشتن. داوطلب‌های دسته اول باید سوابق تحصیلی ایجاد کنن. یعنی باید در امتحانات نهایی پایه دوازدهم ثبت‌نام و شرکت کنن. اما برای گروه دوم، همون معدل نهایی‌شون به‌عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می‌شه. البته اگه نمراتشون پایین باشه، می‌تونن در امتحانات ترمیم نمره هم شرکت کنن که در ادامه مطلب درباره‌ش توضیح می‌دیم.

شرایط سوابق تحصیلی در کنکور برای دیپلم غیرمرتبط

در حال حاضر، هنوز هم امکان شرکت در کنکور با دیولم غیرمرتبط وجود داره. اما معلوم نیست در سال‌های بعدی درباره این موضوع چه تصمیمی گرفته بشه. بنابراین، لازمه که درباره سابقه تحصیلی افرادی که می‌خوان با دیپلم غیرمرتبط کنکور بدن هم توضیح کوتاهی بدیم. همون‌طور که گفتیم، داشتن سابقه تحصیلی برای تمام داوطلب‌ها ضروریه. در هر رشته‌ای، مجموعه‌ای‌از دروس عمومی و اختصاصی وجود داره و داوطلب‌ها باید در امتحانات نهایی این دروس شرکت کنن تا نمراتشون به‌عنوان سوابق تحصیلی لحاظ بشه. حالا اگه کسی در رشته‌ای دیپلم گرفته و می‌خواد در یه رشته دیگه کنکور بده، باید در دروس ویژه اون رشته سابقه تحصیلی داشته باشه، وگرنه نمرات درس‌ها برای این داوطب صفر در نظر گرفته می‌شه! دروسی که بین دو رشته مشترک باشن تطبیق می‌خورن و مشکلی ندارن. اما برای دروس اختصاصی، داوطلب باید در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنه تا برای خودش سوابق تحصیلی ایجاد کنه.

امتحانات ترمیم نمره سوابق تحصیلی

از اون‌جایی که سوابق تحصیلی تأثیر قطعی و مستقیم در کنکور داره، آموزش‌و‌پرورش از سال ۱۴۰۲، فرصت ترمیم نمره رو برای داوطلب‌ها فراهم کرده. امتحانات ترمیم نمره که در خردادماه برگزار می‌شه، از دو جهت اهمیت داره. اول این‌که داوطلب‌هایی که مشمول سابقه تحصیلی هستن، اما به هر دلیلی سابقه تحصیلی ندارن، می‌تونن در این امتحانات شرکت و سوابق تحصیلی موردنیازشون رو ایجاد کنن. علاوه بر این، افرادی که از نمرات امتحانات نهایی خودشون راضی نیستن هم این فرصت رو دارن که با شرکت در امتحان ترمیم نمره، نمرات خودشون رو بالاتر ببرن. چون سوابق تحصیلی یعنی نمرات امتحانات نهایی، ۶۰-۵۰درصد در نتیجه کنکور نقش دارن. پس هر چی نمرات بالاتر، تراز بیش‌تر! دقت کنید که هر داوطلب، برای هر درس، فقط و فقط یک بار فرصت ترمیم نمره داره و نه بیش‌تر.

در مقاله ویژه ترمیم نمره در کیمیاگرخونه، مفصل درباره این موضوع حرف زدیم و تمام جزییاتش رو توضیح دادیم. پس حتماً بهش سر بزنید تا با زیر و بم امتحانات ترمیم نمره آشنا بشید.

دریافت کد سوابق تحصیلی

داوطلب‌هاي شركت در كنكور سراسري كه مشمول قانون سوابق تحصيلي هستن، برای ثبت نام در کنکور، باید کد سوابق تحصیلی‌شون رو درياقت كنن. برای دریافت این کد، باید در تاريخ معيني كه توصط سازمان آموزش‌وپرورش اعلام مي‌شه، به سایت my.medu.ir مراجعه کنید. داخل سایت، با واردکردن اطلاعاتی که ازتون خواسته‌ شده، می‌تونید کد ۱۹رقمی سوابق تحصیلی‌تون رو دریافت کنید.