روش مطالعه روانشناسی: چطور روانشناسی کنکور رو ۱۰۰ بزنیم؟

صفر تا صد روش مطالعه روانشناسی برای کنکور چطور روانشناسی کنکور رو بخونیم روش 100 زدن روانشناسی

روانشناسی یکی از درس‌های اختصاصی رشته انسانیه که در کنکور، ۱۵ تا سؤال ازش طرح می‌شه. این درس گرچه فقط یک کتاب داره که کم‌حجم هم هست، اما پر از جزییات و نکات ریزه. بنابراین، باید روش اصولی مطالعه‌ش رو بدونید و بر اساس اون پیش برید تا بتونید درصد بالایی کسب کنید. توی این مقاله، قراره صفر تا صد روش مطالعه روانشناسی کنکور به سبک رتبه‌های برتر رو توضیح بدیم تا بتونید به‌راحتی، این درس رو بالای ۸۵ بزنید. پس اگه دانش‌آموز انسانی هستی، حتماً تا آخر این مقاله همراه کیمیاگرخونه باش.

اهمیت درس روانشناسی در کنکور

دروس اقتصاد و روانشناسی، با ضریب‌ ۲، کم‌ترین ضریب رو در بین دروس رشته انسانی دارن. اما معیار دیگه‌ای هم در تعیین اهمیت هر درس در کنکور، وجود داره و اون، انحراف معیاره. انحراف معیار به این نکته اشاره داره اگه شما درسی که دیگران درصد پایینی می‌زنن رو بالا بزنید، ترازتون به‌طور قابل‌توجهی افرایش پیدا می‌کنه. روانشناسی درسیه که اغلب دانش‌آموزهای خوب و رقبای جدی شما در کنکور، اون رو بالای ۸۰ می‌زنن. به همین دلیل، اگه شما این درس رو زیر ۸۰ بزنید، ترازتون افت شدیدی پیدا می‌کنه. بنابراین، گرچه ضریب روانشناسی نسبت به دروس دیگه رشته انسانی کم‌تره، اما اگه می‌خواید تراز خوبی بیارید، باید این درس رو بالا بزنید، چون تعداد افرادی که روانشناسی رو بالا می‌زنن زیاده و اگه ازشون عقب بمونید، از دور رقابت‌ها حذف می‌شید!

زهرا مبین یکی از رتبه‌برترهای کیمیاگرخونه‌ بود که در کنکور انسانی ۱۴۰۲، موفق شد رتبه ۹۶ رو کسب کنه. همون‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، بالاترین درصد زهرا در کنکور، مربوط به درس روانشناسیه و همین درصد عالی، تراز زهرا رو به‌طور فوق‌العاده‌ای افزایش داده. پس از تأثیر درصد بالای روانشناسی در کنکور غافل نشید!

IMG 0999
کارنامه کنکور زهرا مبین

چرا باید روش مطالعه روانشناسی کنکور رو بدونیم؟

همون‌طور که در قسمت قبل گفتیم، درصد بالای روانشناسی در کنکور، برای کسب رتبه خوب حیاتیه. همچنین، این درس پر از جزییات و ریزه‌کاریه و سؤالاتی که ازش در کنکور میاد هم تنوع بالایی داره که در ادامه راجع بهش صحبت می‌کنیم. بنابراین، لازمه که دانش‌آموزهای رشته انسانی با روش اصولی مطالعه این درس آشنا بشن تا بتونن به سؤالاتش در کنکور به‌راحتی پاسخ بدن و درصد بالایی کسب کنن.

تیپ‌بندی سؤالات روانشناسی در کنکور

سؤالات درس روانشناسی در کنکور رو می‌شه به ۴ دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • سؤالات حفظی
  • سؤالات مفهومی
  • سؤالات مفهومی-حفظی
  • سؤالات غافلگیرکننده

روش مطالعه روانشناسی کنکور با توجه به تیپ‌بندی سؤالات

برای اين‌كه بتونيد به انواع سؤالات روانشناسی در كنكور پاسخ بديد، بايد نكاتی كه در ادامه می‌گيم رو رعايت كنيد.

روش مطالعه روانشناسی برای سؤالات حفظی

این سؤالات معمولاً به‌صورت مستقیم از متن کتاب درسی و به شکل سؤالات جای خالی یا صحیح و غلط طرح می‌شن. برای این‌که بتونید به این نوع سؤالات در کنکور پاسخ بدید، باید متن کتاب درسی رو خوب، دقیق و کامل بخونید و جزییات مهم رو هایلایت کنید. خلاصه‌نویسی هم از جمله راهکارهاییه که در مطالعه این درس بهتون کمک می‌کنه. با استفاده از تکنیک خلاصه‌نویسی، هم می‌تونید مطالب رو راحت‌تر در ذهنتون تثبیت کنید و هم در زمان لازم، به‌سرعت نکات مهم رو مرور کنید.

تقریباً نیمی از سؤالات درس روانشناسی در کنکور، سؤالات حفظی‌ هستن. این سبک سؤال‌ها معمولاً دام‌های زیادی دارن و طراح ممکنه در صورت سؤال یا گزینه‌‌ها، نکات انحرافی و گمراه‌کننده‌ای رو بیاره که دانش‌آموزها رو به شک بندازه. پس برای پاسخ‌دادن به این سؤالات، دقتتون رو بالا ببريد و حتماً به تک‌تک کلمات و افعال جمله توجه کنید، چون کوچک‌ترین تغییر در جمله، می‌تونه معنای اون رو به‌کلی عوض کنه.

روش مطالعه روانشناسی برای سؤالات مفهومی

برای پاسخ‌دادن به این سبک از سؤالات روانشناسی کنکور، باید مفاهیم کتاب درسی رو کامل درک کنید. یعنی صرفاً حفظ‌کردن متن کتاب، بدون توجه به مفهوم و عمق مطلب کافی نیست. بعد از خوندن متن کتاب، باید برید سراغ تست‌‌زدن. همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، برای هر درس باید حداقل یک جلد کتاب رو کامل تست بزنید. تست‌زدن به شما کمک می‌کنه که مطالب روانشناسی رو بهتر درک کنید و مفاهیم كاملاً براتون جا بیفته.

وقتی که شما متن کتاب درسی رو به‌دقت بخونید و بفهمید و یک جلد کتاب رو کامل تست بزنید، دیگه با سه نوع اول سؤالات روانشناسی کنکور، یعنی سؤالات حفظی، سؤالات مفهومی و سؤالات مفهومی-حفظی مشکلی نخواهید داشت و می‌تونید به‌راحتی بهشون جواب بدید.

راز مطالعه روانشاسی برای سؤالات غافلگیرکننده

سؤالات غافلگیرکننده درس روانشناسی در کنکور، سؤالات شبه‌المپیادی هستن که به‌صورت ترکیبی-تحلیلی و مقایسه‌ای-تشابهی طرح می‌شن. راز موفقیت در پاسخگویی به این سؤالات، خلاصه‌نویسیه. در خلاصه‌نویسی، علاوه بر نوشتن حفظیات و نکات متن کتاب، باید نکات ترکیبی-تحلیلی رو هم بنویسید. یعنی وقتی درس روانشناسی رو می‌خونید، باید ذهنتون پویا باشه و بتونید نظریات مختلف رو باهم مقایسه کنید، شباهت‌ها و تفاوت‌هاشون رو پیدا کنید و نکات مربوط بهشون رو بنویسید. علاوه بر این، نکات ترکیبی-تحلیلی که در تست‌‌ها و آزمون‌ها می‌بینید رو هم حتماً در خلاصه‌نویسی‌تون وارد کنید تا چیزی از قلم نیفته و تمام نکات مهم رو یک‌جا داشته باشید.

روزی چند ساعت روانشناسی بخونیم؟

اگه دنبال رتبه‌ زیر ۳۰۰ در کنکور انسانی هستید، در طول هفته باید ۱۰ تا ۱۲/۵ ساعت برای درس روانشناسی وقت بذارید. این زمان رو بهتره که در ۴ یا ۵ بازه زمانی ۲/۵ساعته در طی هفته تقسیم کنید. البته این ساعات مطالعه برای دانش‌آموزیه که سطحش در درس روانشناسی، متوسطه. اگه کسی در این درس قویه، می‌تونه زمان کم‌تری رو بهش اختصاص بده و برعکس، اگه کسی حس می‌کنه در روانشناسی ضعف داره، باید کمی بیش‌تر برای مطالعه این درس وقت بذاره.

ما در مشاوره‌های فردی کیمیاگرخونه، با توجه به سطح دانش‌آموز در هر یک از دروس، به‌صورت اختصاصی برنامه‌ریزی می‌کنیم که در هفته، به هر درس چند ساعت باید اختصاص بده و چقدر برای هر کدوم زمان بذاره.

روش مطالعه روانشناسی به سبک رتبه‌برترها: رتبه‌های برتر كنكور چطور روانشناسی میخونن؟

رتبه‌های برتر کنکور، از دو تکنیک بسیار مهم و مؤثر برای مطالعه روانشناسی استفاده می‌کنن. تو هم اگه می‌خوای روانشناسی رو بالای ۸۰ بزنی و رتبه‌برتر بشی، حتماً این دو تکنیک رو به کار ببر:

  • خلاصه‌نویسی و نکته‌نویسی: برای این کار، هم نکات مهم متن کتاب درسی و هم نکات تست‌ها و آزمون‌ها رو جمع‌آوری کنید و همه رو یک‌جا بنویسید. دوره‌کردن خلاصه‌ها در زمان‌های مرور و جمع‌بندی خیلی بهتون کمک می‌کنه و زمان لازم برای مطالعه مجدد رو هم کاهش می‌ده.
  • مرور مداوم: همون‌طور که گفتیم، روانشناسی درسیه که پر از نکات ریز و جزییاته. بنابراین، برای این‌که تمام ریزه‌کاری‌ها به‌خوبی در ذهنتون ثبت بشه، باید به‌صورت مداوم نکات رو مرور و دوره کنید.

بهترین منابع روانشناسی کنکور انسانی

کتاب‌های کمک‌درسی مختلفی برای درس روانشناسی در بازار وجود داره. اما دو نمونه از بهترین کتاب‌ها رو این‌جا بهتون معرفی می‌کنیم:

  • کتاب روانشناسی انتشارات خیلی سبز
  • کتاب روانشناسی انتشارات مشاوران آموزش

کتاب خیلی سبز از نظر چاپ کیفیت بالاتری داره، اما محتوای کتاب مشاوران آموزش بهتر و قوی‌تره.

روش تست‌زدن روانشناسی برای کنکور

برای مطالعه روانشناسی، در قدم اول باید درسنامه کتاب کمک‌درسی یا جزوه معلمتون رو خوب بخونید، نکات مهم رو هایلایت و مطالب رو خلاصه‌نویسی کنید. البته یادتون باشه که از متن کتاب درسی هم غافل نشید. معمولاً تمام نکات کتاب درسی در درسنامه‌های کتاب‌های کمک‌آموزشی آورده شده، اما برای اطمینان، حتماً کتاب رو هم بخونید تا هیچ نکته و مطلبی جا نمونه.

بعد، باید برید سراغ تست‌زدن. در محتواهای قبلی، بارها فرایند تست‌‌زنی رو توضیح دادیم و این‌جا هم مجدداً تکرار می‌کنیم. تست‌زنی برای هر درس، دو مرحله داره:

  • مرحله اول: در این مرحله، بعد از مطالعه درسنامه هر فصل، باید یک‌سوم تست‌های کتاب کمک‌درسی رو حل کنید. چه تستی رو درست زده باشید، چه غلط و چه نزده باشید، حتماً به پاسخنامه مراجعه کنید و جوابش رو بخونید. در این مرحله، سعی کنید نکات مهم تست‌ها رو هم در خلاصه‌هاتون یادداشت کنید تا بعداً دوباره بتونید مرورشون کنید. نکته مهم در حل تست تشریحی اینه که درصد و زمان اصلاً اهمیتی نداره. پس به هیچ‌ وجه نگران این موضوع نباشید، چون شما هنوز در مرحله یادگیری هستید و رفته‌‌رفته، هم درصدتون بالاتر می‌ره و هم سرعتتون در تست‌زنی بیش‌تر می‌شه.
  • مرحله دوم: ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از حل تست تشریحی، باید برید سراغ دوسوم تست‌های باقی‌مونده. در این مرحله، حتماً باید جواب تست‌ها رو داخل پاسخ‌برگ وارد کنید تا دستتون عا‌دت کنه. علاوه بر این، برای حل تست‌ها زمان هم بگیرید و سعی کنید در زمان کوتاه به سؤالات پاسخ بدید. در مرحله دوم تست‌زنی هم همچنان نکته‌نویسی رو ادامه بدید، اما دیگه لازم نیست جواب کامل سؤالات درست رو هم در پاسخنامه کتاب مطالعه کنید؛ بلکه صرفاً مطالعه پاسخ سؤالاتی که غلط زدید یا نزدید، کفایت می‌کنه.

سخن پایانی

همون‌طور که گفتیم، اغلب دانش‌آموزهای خوب و درس‌خون رشته انسانی، روانشناسی کنکور رو بالای ۷۰ می‌زنن و اگه می‌خواید رتبه خوبی بیارید، باید بتونید این درس رو بالا بزنید. کسب درصد بالا در درس روانشناسی کار خیلی سخت و پیچیده‌ای نیست. فقط کافیه که زمان بذارید، این درس رو خوب بخونید و نکاتی که توی مقاله گفتیم رو رعایت کنید. نکته مهمی که خیلی بهتون کمک می‌کنه اینه که هر تستی که از روانشناسی می‌زنید یا هر آزمونی که می‌دید رو تحلیل، نکات مهمش رو استخراج و به خلاصه‌هاتون اضافه کنید تا بتونید به‌طور پیوسته مرورشون کنید.

حتماً به مقاله‌های مربوط به روش مطالعه دروس رشته انسانی در سایت کیمیاگرخونه هم سر بزنید و هر سؤالی که داشتید با ما در میون بذارید.