رتبه بد کنکور رو چیکار کنم؟ چطور به خانواده و اطرافیان بگم؟

با رتبه بد کنکورم چه کار کنم؟
با رتبه بد کنکورم چه کار کنم؟

رتبه بد کنکور رو چیکار کنم؟ نتایج کنکور سراسری اعلام شده و رتبه‌ام اصلاً اون چیزی که فکر می‌کردم یا می‌خواستم نشده؛ چطور این موضوع رو به خانواده و اطرافیانم بگم؟ با این مشکل چیکار کنم؟

 اگر شما هم کسی هستید که به هر دلیلی با رتبه کنکورتون مشکل دارید یا فکر می‌کنید واقعا خوب نیست، در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره نکاتی رو بهتون بگیم.

الان رتبه کنکورتون اومده و با دیدن رتبه‌های بد یا غیرقابل انتظار خیلی هاتون احتمالاً در حال تجربه‌ی احساسات بدی هستید.

احتمالاً به خودتون می‌گید “با این رتبه باعث سرافکندگی خودم و خانواده‌ام شدم”؛ “زمان و انرژیم رو هدر دادم”؛ “نتونستم جواب زحمات پدر و مادرم رو بدم” و خیلی چیزهای شبیه به اینها… .

اما نباید اصلاً این موضوع رو فراموش کنید که پدر و مادر شما با فراهم کردن امکانات براتون، به دنبال بیزینس کردن نیستن! یعنی اون‌ها توقع ندارن در قبال چیزهایی که بهتون می‌دن، شما هم یک سری چیز رو بهشون برگردونید.

در واقع اون‌ها با این کارشون در حال محبت کردن به شما هستن. یعنی از اینکه ببینن می‌تونن نیازهای فرزندشون رو برطرف کنن و باعث پیشرفتش بشن خودشون هم حس و حال خوبی می‌گیرن.

درسته که با گرفتن نتایج خوب و کسب موفقیت در زندگیتون بهترین حس‌ها رو بهشون می‌دید و خوشحالشون می‌کنید، اما

تنها کسی که شما بهش بدهکارید و باید بهش جواب پس بدید خودتون هستید. به این دلیل که قطعاً دلیل ناراحتی الانتون اینه که در وجودتون به خودتون ایمان داشتید و می‌دونید که لایق رتبه‌های بهتری در کنکور هستید.

برای چیزی که به خاطر انجامش گناهی انجام ندادید یا به کسی آسیبی نزدید نیازی نیست که احساس شرم و خجالت داشته باشید. متأسفانه در محیطی که اکثر مادر این بزرگ می‌شیم، به ما یاد داده شده که برای هر چیزی که  شاید اصلاً اشتباه هم نباشه باید خجالت زده بشیم و احساس گناه کنیم.

مثلاً اینکه ما به کسی پولی قرض دادیم و اون به ما پس نداده باعث می‌شه که مدام خودخوری کنیم و بگیم چقدر کارمون اشتباه بوده. در نهایت هم خودمون رو گناهکار بدونیم! در حالی که ما اصلاً اشتباه نکردیم و گناهکار کسی دیگه‌ای بوده!

درباره نتیجه بد کنکور هم همین موضوع وجود داره؛ چرا ما باید بخاطر این موضوع در برابر دیگران احساس شرم کنیم و خودمون رو بی‌دلیل گناهکار بدونیم؟

آیا غیر از اینه که رتبه کنکور فقط به شخص خود ما مربوط می‌شه و قرار نیست روی زندگی دیگران تاثیر بذاره؟ پس برای بد شدن اون چه نیازیه که از دیگران خجالت بکشیم؟

 زمانی که نتیجه کنکور شما خوب نشده یا به هر دلیلی از اون راضی نیستید به صورت کلی دو تا راهکار دارید:

اولین راهکار اینه که مثل خیلی از پشت کنکوری‌های موفقی که ما در مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد داشتیم عمل کنید.

مثلا یاسمن کاشانیان رتبه 575، مبینا خدیور رتبه 204، پارسا خوشکاوندی رتبه 196 و خیلی دیگه از افراد که از رتبه کنکورشون راضی نبودن، مجدداً در کنکور شرکت کردن؛ شما هم می‌تونید اینکارو کنید و به بهترین و فوق العاده‌ترین نتایج برسید.

حتی اگر رتبه شما باز هم خوب نشه می‌تونید برای کارشناسی وارد یک دانشگاه نه چندان معروف بشید.

اما مثل یکی از شاگردهای ما که لیسانسش رو در پیام نور دانشگاه همدان گرفت، اما برای ارشد برق شریف قبول شد؛ شما هم در آینده برای چیزی که می‌خواید تلاش چندین کنید. یادتون نره زندگی فقط همین امروز نیست!

 اگر به هر دلیلی دوست ندارید دوباره در کنکور شرکت و شانستون رو امتحان کنید، بهترین راهکاری که براتون باقی می‌مونه پذیرفتنه.

پذیرفتن یک موضوع به این معنیه که یگه اجازه ندید اون موضوع ذهنتون رو درگیر خودش بکنه و باعث بشه احساس شرم بی‌دلیل داشته باشید. چون احساس شرم بدون اینکه خودتون متوجهش بشید از درون شما رو نابود می‌کنه!