جمع بندی به روش بازیابی قلمچی : تجزیه و تحلیل و بررسی این سبک

جمع بندی به روش بازیابی قلم چی
جمع بندی به روش بازیابی قلم چی

جمع بندی به روش بازیابی قلمچی یکی از روش‌هاییه که خیلی از داوطلب‌ها از اون استفاده می‌کنن و با اون به نتایج خیلی خوبی هم رسیدن. اما روش جمع بندی اون هم به سبک بازیابی اصلاً چی هست؟ از این روش استفاده بکنم یا نه؟

در مطالب پایین قرار هست به صورت کامل درباره‌ی جمع بندی به کمک بازیابی قلمچی صحبت کنیم؛ پس اگر در این باره سوالی دارید یا می‌خواید با این سبک آشنا بشید، با ما همراه باشید.

زمانی که شما بخشی از دروس خودتون رو مطالعه کردید و می‌خواید اون‌هارو تثبیت کنید و اشکالاتتون در اون بخش‌ها رو از بین ببرید بهترین کار استفاده از جمع بندیه.

قبل از دوران جمع‌بندی شما مطالب رو با سرعت خیلی پایین‌تری می‌خونید و برای هر درس یا مبحث تست جداگانه می‌زنید. در حالی که در زمان جمع‌بندی باید تا حد امکان از مطالعه مطالب جدید خودداری کنید.

 در زمان جمع بندی‌تون شما باید در زمان خیلی کوتاه‌تر مطالب زیادی رو که از قبل مطالعه کردید رو مرور کنید. 

رفع اشکال،  شناسایی و کار کردن روی نقاط قوت و ضعف، مرور مطالب، رفع اشکال، شرکت در آزمون‌های جامع، مدیریت زمان و… از جمله اقداماتی هستند که باید در زمان جمع‌بندی انجامشون بدید.

جمع‌بندی در سال کنکور همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست و یک داوطلب موفق، مثل تمام رتبه برترها، که قصد نتیجه گرفتن در کنکور یا هر آزمون دیگه‌ای رو داره نباید جمع‌بندی رو دست کم بگیره یا کنار بذاره.

این کار از این جهت مهمه که با کمک اون شما می‌تونید مطالبی که قبلاً خوندید رو منسجم کنید و مواردی که به هر دلیلی فراموششون کردید یا به خوبی یادشون نگرفتید رو مطالعه کنید. یعنی به صورت کلی یک ساختار طبقه‌بندی شده از دروس رو در ذهن خودتون ایجاد کنید.

جمع‌بندی به شما کمک می‌کنه که نقاط ضعف و قوت خودتون رو در دروس و مباحث مختلف بشناسید و مشکلات رو برطرف کنید.

زمانی که در حال جمع‌بندی کردن هستید همونطور که گفتیم، مطالب برای شما بهتر جا میوفتن و می‌تونید مشکلات درسی خودتون رو هم در این حین برطرف کنید.

در نتیجه با این کار استرس و فشاری که روی شما هست چون فکر می‌کنید که دروس رو به خوبی بلد نیستید هم به شدت کاهش پیدا می‌کنه.

البته اینکه جمع‌بندی به صورت اصولی و درست انجام بشه هم خیلی مهمه. اگر شما به روش درستی این کار رو انجام ندید ممکنه نتایج عکس بگیرید.

 در محتوای جمع‌بندی برای کنکور هم به صورت مفصل 4 گام این کار رو توضیح دادیم و در این باره صحبت کردیم. اما برای آشنایی کلی شما به صورت مختصر دوباره توضیحش میدیم.

برای انجام یک جمع‌بندی اصولی و درست کارهایی که در ادامه می‌گیم را انجام بدید:

  1. دروس رو اولویت بندی کنید. (در یک دفترچه همه درس‌ها رو به همراه فصل‌هاشون بنویسید و از دروس آسون به سخت به ترتیب اون‌ها رو مرتب کنید.)
  2. مطالب رو از آسون به سخت جمع‌بندی کنید. ( اینکه با مطالب آسون‌تر شروع کنید باعث می‌شه روحیه بهتری پیدا کنید. همچنین از همون ابتدای کار زمان شما برای رفع اشکال مباحث پیچیده و خیلی سخت از بین نمی‌ره.)
  3. از یکی از روش‌های جمع‌بندی استفاده کنید. ( اینکه بدونید چطور باید جمع‌بندی رو انجام بدید کاملاً بستگی به این داره که چه روشی رو برای این کار انتخاب کرده باشید. در این محتوا تصمیم گرفتیم که روش بازیابی رو بهتون یاد بدیم پس در ادامه به صورت کامل اون رو توضیح خواهیم داد.)

در جمع بندی به روش بازیابی، باید بعد از مطالعه‌ی مطلب اون رو کنار بذارید و سعی کنید موضوع رو از ذهنتون بیرون بکشید. اگر بخوایم به صورت ساده جمع‌بندی به سبک بازیابی رو توضیح بدیم می‌تونیم بگیم: 

 بازیابی مطالعه مطالب و طرح پرسش در هر بخش و همچنین ربط دادن چیزهایی که می‌خونیم به سایر مطالبه.

قطعاً همه شما شنیدید که باید برای به خاطر سپردن مطالب اون‌ها رو به حافظه بلند مدتمون منتقل کنیم. اما این کار چطور اتفاق میوفته؟

برای منتقل کردن مطالب به حافظه بلند مدت نیاز هست که از سرنخ‌ها استفاده کنیم. سرنخ‌ها می‌تونن با استفاده از تصویرسازی شکل بگیرند.

مثلاً اینکه وقتی یک مطلب رو می‌خونید چشم‌هاتون رو ببندید و سعی کنید بخش به بخش اون رو در کتابی که خوندید به یاد بیارید در حال ساخت سرنخ هستید. البته روش بهتر اینه که از یک کلمه یا کلید برای یادآوری مطالب استفاده کنید که به این کار هم بازیابی می‌گن.

بهترین روشی که می‌تونید بازیابی رو در اون پیاده کنید شرکت در آزمون‌های آزمایشیه. در این شرایط شما مطالبی که خوندید رو در جلسه‌ی آزمون بدون دسترسی داشتن به مطالب به خاطر میارید.

با این حال اشتباهی که خیلی‌ها در سال کنکور انجام می‌دهند این هست که در زمان جمع‌بندی از بازیابی استفاده می‌کنن نه بازخوانی. اما تفاوت این دو چیه؟

اکثر داوطلب‌هادر زمان مرور و جمع‌بندی خواسته یا ناخواسته از بازیابی استفاده می‌کنن.

در بازیابی شما در بین انبوه خیلی زیادی از مطالب سعی می‌کنید که یک موضوع خاص رو در حین تست زنی یا شرکت در آزمون‌ها به یاد بیارید.

 اما همونطور که در بالا گفتیم در بازخوانی با استفاده از یک سرنخ، کلید یا هر چیز کوتاه و به یاد موندنی، یک مطلب یا موضوع رو به یاد میارید.

در روش بازخوانی شما مدام در حال مراجعه به حافظه‌ی کوتاه مدت خودتون هستید و احتمال فراموشی مطالب در این حالت هم خیلی زیاده.

اما تکنیک‌های جمع بندی به روش بازیابی به شما کمک می‌کنن که مطالب رو در حافظه‌ی بلند مدتتون ذخیره کنید و در صورت نیاز هم موضوعات مختلف از همین بخش استخراج می‌شن.