تکمیل ظرفیت کنکور سراسری:شرایط پذیرش و قوانین

بررسی جزئیات تکمیل ظرفیت کنکور سراسری
بررسی جزئیات تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

اگه تو هم جزو اون دسته از داوطلب‌هایی هستی که توی کنکور قبول نشدی یا نتیجه دلخواهت رو نگرفتی و دلت هم نمی‌خواد پشت کنکور بمونی، این محتوا خیلی به دردت می‌خوره. پذیرش تکمیل ظرفیت کنکور یکی از راه‌هاییه که می‌تونی از طریق اون به دانشگاه ورود کنی که توی این مقاله، تمام نکات مربوط بهش رو گفتیم. پس به هیچ وجه این مطلب رو از دست نده.

تکمیل ظرفیت کنکور چیه؟

بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری، دانشگا‌ه‌های مختلف لیست رشته‌هایی که هنوز ظرفیت خالی دارن رو به سازمان سنجش اعلام می‌کنن. سازمان سنجش هم تمام ظرفیت‌های خالی رو در قالب «دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری» منتشر می‌کنه و مهلتی رو برای انتخاب رشته مجدد در نظر می‌گیره. داوطلب‌هایی که علاقمند به این رشته‌ها هستن، می‌تونن دوباره شانس خودشون رو برای ورود به دانشگاه امتحان کنن. در واقع، ممکنه بعضی‌ از داوطلب‌ها از رشته و دانشگاه قبولی خودشون راضی نباشن و بخوان انصراف بدن که در این ‌صورت، صندلی اون‌ها خالی می‌شه. البته ظرفیت دانشگاه‌ها برای این نوع پذیرش معمولاً محدوده و علاوه بر این، پذیرفته‌شده‌های رشته‌های محبوب کم‌تر پیش میاد که انصراف بدن. به همین دلیل، احتمال قبولی توی رشته‌های خیلی خوب کم‌تره، اما به هر حال موقعیتیه که می‌‌تونید امتحانش کنید.

شرایط انتخاب رشته تکمیل ظرفیت چیه؟

همه داوطلب‌هایی که توی کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته شده‌ن، می‌تونن توی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت هم شرکت کنن.

زمان ثبت‌نام تکمیل ظرفیت ۱۴۰۳

زمان قطعی ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها توی اطلاعیه‌ای که سازمان سنجش منتشر می‌کنه، مشخص می‌شه. پذیرش تکمیل ظرفیت ‌کنکور از سال ۱۳۹۷ تا الان برگزار نشده. اما برگزاری اون در سال‌های بعد به تصمیم سازمان سنجش بستگی داره و ممکنه مجدداً این فرایند از سر گرفته بشه. ثبت نام تکمیل ظرفیت هم به‌صورت کاملاً اینترنتی  و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شه.

تکمیل ظرفیت رشته‌های بدون کنکور

علاوه بر تکمیل ظرفیت رشته‌های با کنکور، این نوع پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی هم انجام می‌شه. یعنی بعد از مشخص‌شدن نتایج قبولی‌های سوابق تحصیلی، ظرفیت‌های خالی این رشته‌‌ها در دانشگاه‌های مختلف رو اعلام می‌کنن و داوطلب‌ها می‌تونن با انتخاب رشته مجدد در بازه زمانی تعیین‌شده، آخرین شانس خودشون رو برای ورود به رشته موردعلاقه‌شون، امتحان کنن.

تفاوت تکمیل ظرفیت و ذخیره دانشگاه‌ها

همون‌طور که گفتیم، تکمیل ظرفیت دفترچه جداگانه داره. یعنی در صورت وجود ظرفیت خالی، دفترچه تکمیل ظرفیت منتشر می‌شه و ‌متقاضی‌ها باید مجدداً بر اساس انتخاب رشته کنن. اما پذیرش ذخیره به این صورته که اگه ظرفیت خالی برای یه رشته مشخص وجود داشته باشه، داوطلب‌هایی که ترازشون به آخرین نفر قبولی در اون رشته و دانشگاه نزدیک بوده، پذیرش می‌شن. در واقع پذیرش ذخیره قبل از تکمیل ظرفیت انجام می‌شه. یعنی اول داوطلب‌هایی که در ذخیره هستن، ثبت‌نام می‌کنن و اگه باز هم جای خالی وجود داشت، دانشگاه ظرفیت خالی خودش رو اعلام می‌کنه تا در مرحله تکمیل ظرفیت صندلی‌های خالی پر بشن.

قبولی ذخیره دانشگاه آزاد

قبولی ذخیره به‌طور کلی مربوط به دانشگاه آزاده و دانشگاه‌های سراسری، پذیرش ذخیره ندارن. اگه در کارنامه قبولی داوطلبی، جلوی رشته محلی عنوان «ذخیره» درج شده باشه، به این معنیه که در صورت وجود ظرفیت اضافه در اون رشته و دانشگاه، داوطلب می‌تونه ثبت‌نام کنه و وارد دانشگاه بشه. در کارنامه نهایی دانشگاه آزاد، شما می‌تونید ببینید که ترازتون در هر رشته محل، با تراز آخرین نفر قبو‌ل‌شده در اون چقدر تفاوت داره. علاوه بر این، تعداد نفراتی که در صف ذخیره در اون رشته محل جلوتر از شما هستن هم مشخص می‌شه.

بنابراین، ثبت‌نام افرادی که در وضعیت ذخیره‌ قرار دارن، بعد از پذیرفته‌شده‌های اصلی و در صورت وجود ظرفیت اضافه انجام می‌شه. دانشگاه آزاد هر سال زمان ویژه ثبت‌نام ذخیره‌ها رو اعلام می‌کنه و داوطلب‌ها باید به سایت سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد مراجعه و فرم‌های لازم رو پر کنن. بعد از این مرحله، دانشگاه آزاد درخواست‌ها رو بررسی و نتایج قطعی رو از طریق همین سایت، اعلام می‌کنه. 

بنابراین، همون‌طور که توضیح دادیم، پذیرش ذخیره‌ها در دانشگاه آزاد قبل از مرحله تکمیل ظرفیت انجام می‌شه. علاوه بر این، ذخیره‌ در واقع قبولیِ مشروطه نه قبولی قطعی. یعنی حتی اگه عنوان «ذخیره» در کارنامه شما برای رشته محل مشخصی درج شده باشه، باز هم این احتمال وجود داره که شما در اون رشته محل قبول نشید. چون قبولی شما مشروط به وجود ظرفیت اضافه‌‌ در اون رشته‌ست. در صورتی که در مرحله پذیرش ذخیره‌ها قبول نشدید، می‌تونید شانستون رو در مرحله پذیرش تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد هم امتحان کنید. البته دانشگاه آزاد هم چند سالی می‌شه که پذیرش تکمیل ظرفیت رو انجام نداده و هنوز، اطلاعیه‌ای درباره وجود یا عدم وجود پذیرش تکمیل ظرفیت ۱۴۰۳ این دانشگاه منتشر نشده.