تعیین رشته مجدد پایه نهم به دهم ۱۴۰۳

شرایط و قوانین انتخاب رشته مجدد پایه نهم به دهم

توی این مقاله از کیمیاگرخونه، می‌خوایم درباره تعیین رشته مجدد پایه نهم صحبت کنیم. همون‌طور که در محتواهای مربوط به انتخاب رشته نهم به دهم در کیمیاگرخونه توضیح دادیم، دانش‌آموزها برای ورود به رشته موردنظرشون، باید امتیاز لازم هدایت تحصیلی رو کسب کنن و در غیر این صورت، امکان ورود به اون رشته رو ندارن. اما اگه دانش‌آموزی موفق نشد در انتخاب رشته اصلی این امتیاز رو کسب کنه، می‌تونه در فرصتی که سازمان آموزش‌ و‌ پرورش‌ برای انتخاب رشته مجدد در نظر گرفته، دوباره شانس خودش رو امتحان کنه.

تعیین رشته مجدد برای چه افرادیه؟

در محتوای صفر تا صد هدایت تحصیلی توضیح دادیم که برای انتخاب هر رشته، باید فرایند هدایت تحصیلی رو انجام بدید و نمرات و امتیازات تعیین‌ شده رو کسب کرده باشید. حالا اگه نتایج اعلام بشه و دانش‌آموزی امتیاز لازم رو برای ورود به رشته مورد علاقه‌ش یا هیچ رشته‌ای رو به دست نیاورده باشه، فرصتی برای انتخاب رشته مجدد بهش داده می‌شه.

نکته مهم اینه که برای تعیین رشته مجدد، قبل از هر چیز باید بفهمید که اشکال کارتون کجا بوده که نتونستید امتیاز لازم در رشته موردنظرتون رو به دست بیارید. بعد از این‌که مشکل رو شناسایی کردید، می‌تونید برای رفعش اقدام کنید. مثلاً ممکنه کم‌شدن امتیازتون ناشی از نتیجه آزمون رغبت‌ سنجی باشه. برای مثال، شما رشته تجربی رو به‌ عنوان اولویت خودتون مشخص کردید، اما نتایج آزمون رغبت‌ سنجی‌تون نشون می‌ده که بیش‌تر به رشته ریاضی علاقه دارید. همون‌طور که گفتیم، در فرایند هدایت تحصیلی شما تا جای ممکن نباید هیچ تناقضی وجود داشته باشه. پس اگه قراره در تعیین رشته مجدد شرکت کنید، حتماً باید این ایرادات رو رفع کنید.

امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم

یکی از رایج‌ترین علت‌هایی که بعضی از دانش‌آموزها امتیاز لازم برای ورود به رشته مورد نظرشون رو کسب نمی‌کنن و باید مجدداً انتخاب رشته کنن، اینه که نمره لازم رو در امتحان کتبی دروس به دست نیاوردن. همون‌طور که می‌دونید، نمرات درسی دانش‌آموزها یکی از فاکتورهای تعیین‌ کننده در هدایت تحصیلیه که ۳۵درصد از کل امتیاز رو به خودش اختصاص می‌ده. برای ورود به هر رشته، حد نصابی برای نمرات دروس تخصصی اون رشته در نظر گرفته شده که در ادامه این مطلب اومده و اگه دانش‌آموزی نتونه حد نصاب نمرات رو کسب کنه، اجازه ورود به اون رشته رو نداره.

دانش‌آموزهایی که علت قبول‌ نشدنشون در رشته موردعلاقه‌شون اینه که نمراتشون از حداقل تعیین‌ شده پایین‌تر بوده، باید برای ترمیم نمراتشون در امتحانات تعیین رشته مجدد که در شهریورماه و همزمان با امتحانات تجدیدی‌ها برگزار می‌شه، شرکت کنن. این امتحانات فقط برای دروس پایه نهم که در اون‌ها نمره لازم رو کسب نکردید برگزار می‌شه و امکان اصلاح و ترمیم نمرات پایه‌های هفتم و هشتم وجود نداره.

حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته ۱۴۰۳

همون‌طور که در قسمت قبل گفتیم، یکی از شروط اصلی ورود به هر رشته اینه که حد نصاب نمره رو در دروس تخصصی اون رشته به دست بیارید. در جدول‌های زیر، حد نصاب نمرات دروس رشته‌های مختلف رو آوردیم.

رشته ریاضی‌فیزیک

حد نصاب نمرات دروس رشته ریاضی‌ برای انتخاب رشته

رشته علوم تجربی

حد نصاب نمرات دروس رشته تجربی برای انتخاب رشته

رشته ادبیات و علوم انسانی

حد نصاب نمرات دروس رشته انسانی برای انتخاب رشته

رشته فنی‌حرفه‌ای (صنعت و هنر)

حد نصاب نمرات دروس رشته فنی‌حرفه‌ای (صنعت و هنر) برای انتخاب رشته

رشته فنی‌حرفه‌ای (خدمات)

حد نصاب نمرات دروس رشته فنی‌حرفه‌ای (خدمات) برای انتخاب رشته

رشته فنی‌حرفه‌ای (کشاورزی)

حد نصاب نمرات دروس رشته فنی‌حرفه‌ای (کشاورزی) برای انتخاب رشته

همون‌طور که در جدول می‌بینید، حد نصاب نمره هر درس در واقع جمع نمرات کتبی شما در اون درس در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم با احتساب ضریبشونه:

  • ضریب نمرات امتحانات کتبی ترم دوم پایه هفتم: ۱
  • ضریب نمرات امتحانات کتبی ترم دوم پایه هشتم: ۱
  • ضریب نمرات امتحانات کتبی ترم دوم پایه نهم: ۳

فاکتورهای تعیین‌کننده در انتخاب رشته نهم به دهم

یادتون باشه که کسب حداقل نمره در درس‌ها شرط لازم برای ورود به هر رشته‌ست اما شرط کافی نیست. یعنی مثلاً اگه حد نصاب نمره شما در درس ریاضی برابر با ۶۰ باشه، به هیچ وجه امکان ورود به رشته ریاضی رو ندارید. اما اگه حد نصاب نمره‌تون از نمراتی که در جدول اومده بیش‌تر باشه، مشخص نیست که بتونید وارد این رشته بشید یا نه، چون فاکتورهای دیگه‌ای هم در هدایت تحصیلی شما اثرگذاره که باید اون‌ها هم در نظر گرفته بشه. به‌ طور کلی، ۶ عامل در هدایت تحصیلی دانش‌آموزهای پایه نهم تعیین‌کننده هستن که هر کدوم، درصد تأثیرگذاری متفاوتی دارن. حداکثر امتیازی که در هدایت تحصیلی مشخص‌شده، ۱۰۰ئه و توی جدول زیر، می‌تونید سهم هر کدوم از فاکتورها رو از ۱۰۰ ببینید:

جدول شرایط انتخاب رشته نهم به دهم

در محتوای جداگانه‌ای در کیمیاگرخونه، تمام نکات لازم برای کسب بالاترین امتیاز در انتخاب رشته رو توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه‌ش کنید تا بتونید در تعیین رشته مجدد، بیش‌ترین امتیاز ممکن رو بگیرید و بدون هیچ مشکلی، وارد رشته موردعلاقه‌تون بشید.

زمان و نحوه ثبت‌نام تعیین رشته مجدد ۱۴۰۳

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته اصلی دانش‌آموزهای پایه نهم معمولاً اواخر خردادماه و انتخاب رشته مجدد در اواخر شهریورماه برگزار می‌شه.

روش ثبت‌ نام تعیین رشته مجدد نهم به دهم کاملاً مشابه اتتخاب رشته اصلیه. یعنی باید در بازه زمانی معین‌ شده برای انتخاب رشته مجدد که از طریق سازمان آموزش‌ و‌ پرورش اطلاع‌ رسانی می‌شه، مراحل ثبت‌نام خودتون رو انجام بدید. قبل از انجام فرایند هدایت تحصیلی، باید فرم درخواست شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد رو تکمیل کنید و به مشاور یا مدیر مدرسه‌تون تحویل بدید.

برای انجام تعیین رشته مجدد پایه نهم، باید دوباره تمام مراحل هدایت تحصیلی که در مرحله اول انجام داده بودید رو تکرار کنید؛ البته یادتون باشه که مرتکب اشتباهات قبلی نشید و حواستون تمام نکات لازم باشه. این‌جا مراحل انجام انتخاب رشته رو براتون آوردیم:

  • ورود به سایت my.medu.ir
  • انتخاب نقش دانش‌آموز
  • واردکردن شماره شناسنامه در قسمت نام کاربری
  • وارکردن رمز تعیین‌شده: این همون رمزیه که در زمان ساخت حساب کاربری در این سایت تعیین کردید. اگه رمزتون رو فراموش کردید هم می‌تونید از طریق گزینه فراموشی رمز عبور، یه رمز جدید بسازید.
  • واردکردن کد امنیتی
  • پرکردن فرم رغبت و توانایی: این فرم رو حتماً باید خودتون پر کنید. سؤالات این فرم چهارگزینه‌ای هستن و هیچ‌کدومشون جواب درست یا غلط ندارن. بنابراین گزینه‌ای رو انتخاب کنید که به دیدگاهتون نزدیک‌تره. البته نکاتی که در قسمت‌های قبلی این مقاله گفتیم رو هم حتما در نظر بگیرید.
  • پرکردن فرم مخصوص والدین: این فرم باید حتماً توسط والدین شما پر بشه و خودشون به سؤال‌ها جواب بدن.

سخن پایانی

در این مقاله درباره تعیین رشته مجدد پایه نهم توضیح دادیم و گفتیم که چطور باید در امتحان انتخاب رشته مجدد شرکت کنید و فرایند هدایت تحصیلی‌تون رو انجام بدید. پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی کامل با فرایند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم به دهم، حتماً به محتواهای مختلفی که در کیمیاگرخونه موجوده سر بزنید. بعد از مطالعه این مطالب، اگه باز هم سؤال یا ابهامی داشتید، حتماً در کامنت‌ها با ما در میون بذارید تا در اسرع وقت بهتون جواب بدیم.

  1. انتخاب رشته مجدد چه زمانی برگزار می‌شود؟
  • انتخاب رشته مجدد معمولاً در نیمه‌های شهریور ماه برگزار می‌شود.
  1. شرایط انتخاب رشته مجدد چیست؟
  • انتخاب رشته مجدد برای دانش‌آموزانی است که نتوانسته‌اند حداقل نمرات لازم را برای رشته‌های انتخابی خود کسب کنند.
  1. نحوه ثبت‌نام برای انتخاب رشته مجدد چگونه است؟
  • ثبت‌نام از طریق سایت my.medu.ir انجام می‌شود و فرایند مشابه انتخاب رشته اصلی است.
  1. حد نصاب نمرات برای رشته‌ها چگونه تعیین می‌شود؟
  • حد نصاب نمرات بر اساس جمع نمرات کتبی سه سال تحصیلی با احتساب ضرایب مشخص می‌شود.
  1. چگونه می‌توان اشکالات انتخاب رشته قبلی را شناسایی کرد؟
  • ابتدا باید دلایل عدم موفقیت در انتخاب رشته قبلی را بررسی کرده و مشکلات را شناسایی کرد.