تجدید شدن در امتحان نهایی و فرصت‌های جبران

فرصت های جبران برای تجدیدی های امتحان نهایی
فرصت های جبران برای تجدیدی های امتحان نهایی

همون‌طور که می‌دونید، از سال ۱۴۰۲ به بعد سوابق تحصیلی، یعنی نمرات امتحانات نهایی پایه‌های متوسطه دوم تأثیر قطعی و مستقیم در کنکور دارن. علاوه بر این، امتحانات نهایی پایه نهم هم در انتخاب رشته شما بسیار تعیین‌کننده هستن. بنابراین، خیلی مهمه که در امتحانات نهایی تمام پایه‌ها، نمرات بالایی کسب کنید. اما به‌ هر حال، ممکنه برای بعضی از دانش‌آموزها شرایطی پیش بیاد که نتونن در امتحانات نمره قبولی بگیرن. توی این مقاله، قراره توضیح بدیم که تجدید شدن در امتحان نهایی یعنی چی و اگه در امتحانات نهایی مردود شدید، چطور می‌تونید جبران کنید.

اهمیت امتحانات نهایی

همون‌طور که در محتواهای قبلی هم توضیح دادیم، تصمیم‌گیری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی این بود که تأثیر آزمون سراسری کنکور در تعیین قبولی دانشگاه‌ها، رفته‌رفته کم بشه. به همین دلیل قرار شد از سال ۱۴۰۲، علاوه بر نتایج کنکور سراسری، سوابق تحصیلی هم به‌عنوان فاکتور تعیین‌کننده در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در نظر گرفته بشه. در سال ۱۴۰۲، سهم تأثیر سوابق تحصیلی ۴۰درصد و فقط شامل نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم بود که در سال ۱۴۰۳، این سهم به ۵۰درصد رسید. اما از سال ۱۴۰۴ به بعد، تأثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی قبولی دانشگاه‌ها، به ۶۰درصد می‌رسه و اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کنه. سوابق تحصیلی مؤثر در کنکور سال ۱۴۰۴، نمرات امتحانات نهایی پایه‌های یازدهم و دوازدهمه که از سال ۱۴۰۵ به بعد، پایه دهم هم بهش اضافه می‌شه. یعنی از کنکور ۱۴۰۵، سوابق تحصیلی نمرات امتحانات نهایی هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم رو در بر می‌گیره.

تمام این توضیحات رو دادیم که بگیم نمره‌ای که در امتحان نهایی هر درس می‌گیرید، اهمیت بسیار زیادی در تعیین آینده تحصیلی‌تون داره. بنابراین، اگه می‌خواید رتبه خوبی در کنکور کسب کنید و در رشته و دانشگاه موردعلاقه‌تون قبول بشید، باید تمام سعی‌تون رو بکنید که در امتحانات نهایی بالاترین نمره رو بگیرید.

تجديد شدن در امتحان نهايی دوازدهم

اول از همه، بايد بگيم كه حداقل نمره براي قبولي در امتحانات نهايي پايه دوازدهم چقدره. قبول‌شدن در امتحانات نهايي دوازهم، دو تا شرط داره:

  • نمره کتبی امتحان نهایی‌تون حداقل ۷ باشه
  • نمره کل یا نمره سالانه‌تون حداقل ۱۰ باشه

نمره سالانه یا نمره‌ كل یک درس، بر اساس نمرات مستمر ترم اول، پايان‌ترم اول، مستمر ترم دوم و پايان ترم دوم محاسبه مي‌شه و تمام اين نمرات در اون اثرگذارن. محاسبه نمره سالانه هر درس، طبق فرمول زير انجام مي‌شه:

در جدول زير، مي‌تونيد شرايط مختلف قبولی و تجديد شدن در امتحان نهایی دوازدهم رو ببينيد:

اگه در امتحانات نهايي پايه دوازدهم تجديد شديد، دو راه براي جبران پيش رو داريد:

  • شركت در امتحانات نهايي شهريورماه
  • استفاده تك‌ماده

امتحانات نهایی نوبت شهریور

اگه در امتحان نهایی درسی تجدید شدید، یکی از کارهایی که می‌تونید بکنید اینه که در امتحانات نوبت بعدی شركت كنيد و نمره قبولی بگیرید. يعني اگه در امتحان نهايي خردادماه تجديد شديد، بايد در شهريورماه امتحان بديد و اگه در امتحان شهريور هم مردود شديد، مي‌تونيد مجدداً در امتحانات نهايي نوبت دي‌ماه شركت كنيد.

تک ماده چیست؟ شرایط تک‌ ماده‌کردن درس افتاده

بدون شركت مجدد در امتحان نهايي هم مي‌شه تجديد شدن رو جبران كرد. يعني با استفاده از تك‌ماده. دانش‌آموزها اين امكان رو دارن كه حداكثر دو تا از درس‌ها رو تك‌ماده كنن. يعني اگر دانش‌آموزي موفق نشد در امتحان نهايي قبول بشه، باز هم مي‌تونه پايه‌ي دوازدهم رو بگذرونه. همون‌طور كه در جدول بالا مي‌بينيد، دانش‌آموزها در دو حالت مي‌تونن درس رو تك‌ماده كنن.

در حالت اول، اگه دانش‌آموز در امتحان كتبي نهايي، نمره‌ي كم‌تر از ۷ بگيره، ولي نمره‌ي كل درسش ۱۰ يا بالاتر از ۱۰ باشه، مي‌تونه از تك‌ماه استفاده كنه. در حالت دوم، اگه نمره‌ كل دانش‌آموزي بين ۷ تا ۱۰ باشه، فارغ از اين‌كه نمره كتبيش چنده باز هم مي‌تونه درسي كه تجديد شده رو تك‌ماده كنه.

قانون تك‌ماده فقط شامل دروس نظري مي‌شه و براي درس‌هاي مهارتي و كارورزي نمي‌تونيد از اين قانون استفاده كنيد. دانش‌آموزهاي پايه دوازدهم مي‌تونن از قانون تك‌ماده براي حداكثر دو درس استفاده كنن. يعني در صورت تجديدشدن در امتحانات نهايي اين دروس، بدون نياز به شركت مجدد در امتحانات نهايي شهريورماه، دروس افتاده رو قبول بشن.

تاثير تک ماده در معدل

بارها تاكيد كرديم كه سوابق تحصيلي يا همون نمرات امتحانات نهايي، در كنكور تاثير مستقيم دارن. سهم تاثير سوابق تحصيلي در كنكور سال ۱۴۰۳، ۵۰درصد بود و از سال ۱۴۰۴ به بعد، به ۶۰درصد مي‌رسه. بنابراين بسيار مهمه كه در امتحانات نهايي چه نمره‌اي كسب مي‌كنيد. وقتي شما از قانون تك‌ماده استفاده مي‌كنيد، درس براي شما قبول‌شده در نظر گرفته شده اما همون نمره‌اي كه كسب كرديد در كارنامه‌تون درج مي‌شه كه اين نمره پايين تاثير بسيار بدي در سوابق تحصيلي شما داره. به همين دليل، پيشنهاد ما به دانش‌آموزهاي پايه دوازدهمي اينه كه اگه به دنبال قبولي در رشته‌ها و دانشگاه‌هاي برتر هستن، از قانون تك‌ماده استفاده نكنن. بلكه به جاي اون، در امتحانات نهايي شهريورماه شركت كنن و سعي كنن نمره بالايي بگيرن تا نمره جديد جايگزين نمره پايين قبلي بشه.