تأثیر نمره منفی در کنکور + راهکارهای کاهش آن

بررسی تاثیر نمره منفی در کنکور و راهکارهایی برای کاهش تعداد تست غلط در آزمون

اغلب آزمون‌های چهارگزینه‌ای و به‌خصوص کنکور، شامل نمره منفی‌ان. اگه واسه شما هم سؤاله که نمره منفی کنکور چیه و چه تأثیری در تراز، درصد و رتبه کنکور داره و می‌خوای بدونی که با چه تکنیکی می‌شه تعداد تست‌های غلط رو کم‌تر کرد، به هیچ وجه این مقاله رو از دست ندید.

نمره منفی کنکور چیست؟

نمره منفی در واقع جریمه غلط‌ جواب‌ دادن به سؤال‌ها در کنکوره. بر اساس قانون نمره منفی، به ازای هر سؤالی که غلط جواب بدید، یک‌سوم نمره رو از دست می‌دید. یا اگه بخوایم ساده‌تر بگیم، هر سه تا سؤال غلط، یه سؤال درست رو بی‌اثر می‌کنه و از بین می‌بره.

هدف از درنظرگرفتن نمره منفی برای آزمون‌های مهمی مثل کنکور اینه که امکان اثرگذاری عنصر شانس به حداقل برسه. فرض کنید نمره منفی در کنکور وجود نداشت. در این صورت، دانش‌آموز‌ی که درس نخونده و آمادگی لازم رو نداره، می‌تونه تمام سؤال‌ها رو شانسی جواب بده و اگه خوش‌شانس باشه، ممکنه حتی توی بعضی درس‌ها درصد بالایی هم بگیره! پس بدون این‌که درس بخونه و سؤال‌ها رو حل کنه، ممکنه به‌صورت شانسی جواب درست رو بزنه. پس نمره منفی عملاً امکان شانسی‌ جواب‌دادن تست‌ها رو از بین می‌بره و رقابت بین داوطلب‌ها رو عادلانه‌تر می‌کنه.

تأثیر پاسخ غلط به سؤالات کنکور چطور محاسبه می‌شه؟

توی کنکور سه نوع سؤال وجود داره:

  • سؤالات نزده
  • سؤالات غلط
  • سؤالات درست

سؤالات نزده اون‌هایی هستن که بهشون جواب نمی‌دید. این سؤالات در واقع، هیچ اثری ندارن و خنثی‌ هستن؛ نه سودی براتون دارن و نه ضرری! سؤالات غلط اما روی تراز، درصد و رتبه‌‌تون اثر منفی دارن، چون همون‌طور که گفتیم، کنکور نمره منفی داره. در نهایت، سؤالات درست فرشته نجاتن و همین‌هاست که درصد و ترازتون رو افزایش می‌ده.

بر اساس این دسته‌بندی سؤالات، درصد شما در یک درس طبق فرمول زیر محاسبه می‌شه:

IMG 0689

مثلاً فرض کنید توی آزمونی که ۱۰۰ تا سؤال داره، به ۲۰ تا سؤال جواب غلط دادید، ۶۰ تا سؤال رو درست زدید و ۲۰ تا سؤال رو هم نزدید. اگه این اعداد رو در فرمول بالا جای‌گذاری کنید، درصدتون در این آزمون تقریباً می‌شه ۵۳درصد.

مهم‌ترین نکات برای کاهش نمره منفی در کنکور: چطور تست‌های غلط در آزمون رو کم کنیم؟

تا این‌جا توضیح دادیم که غلط‌ زدن تست‌ها اثر منفی روی درصد و تراز کنکور داره و به ازای ۳ تا تست غلط، ۱ تست درست رو از دست می‌دید. بنابراین باید سعی کنید تا جایی که می‌شه، غلط نزنید. تکنیک‌های زیر می‌تونه بهتون کمک کنه تعداد تست‌های غلط در کنکور رو کاهش بدید.

همون‌طور که می‌دونید، در کنکور زمان محدوده و باید در مدت زمان کم، به جواب درست سؤال برسید. اگه زیاد تست بزنید و با نمونه سؤالات مختلف آشنا بشید، لازم نیست سر جلسه کنکور، زیاد فکر کنید تا راه‌حل سؤال رو پیدا کنید. بلکه چون قبلاً مشابهش رو حل کردید، سریع‌تر می‌تونید به جواب برسید و احتمال خطاتون هم کم‌تر می‌شه. پس زیاد تست بزنید تا با انواع تیپ سؤالات آشنا بشید.

بعد از این‌که کتاب کمک‌ درسی‌تون رو به اتمام رسوندید و همه تست‌هاش رو حل کردید، حتماً باید سؤالاتی که غلط جواب دادید یا کلاً جواب ندادید رو مرور و چند بار تکرار کنید. مرور چندباره کمک می‌کنه که خطا و اشتباهاتی که در حل تست‌ها مرتکب شده بودید، در ذهنتون بمونه و اون‌ها رو سر جلسه کنکور تکرار نکنید. این کار رو باید برای آزمون هم انجام بدید. یعنی بعد از هر آزمون، سؤالات غلط و نزده رو مشخص کنید و چند بار اشتباهاتتون رو مرور کنید تا از بی‌دقتی‌هاتون آگاه بشید و در آزمون‌های بعدی، تکرارشون نکنید.

استرس آفت هر چیزیه! اضطراب هیجان منفی در شما ایجاد می‌کنه و همون‌طور که می‌دونید، هیجان به طور کلی تمرکز رو پایین میاره و بی‌دقتی رو زیاد می‌کنه. پس سعی کنید با تکنیک‌های مختلف، سطح استرستون رو کنترل کنید و پایین بیارید تا بتونید دقت و تمرکز لازم رو سر جلسه آزمون داشته باشید.

نکته مهمی که باید بهش توجه کنید اینه که رسیدن به جواب درست، فقط و فقط باید از راه علمی باشه. یعنی وقتی گزینه‌ای رو انتخاب می‌کنید، باید براش دلیل و توجیه علمی و منطقی داشته باشید و بتونید مسیر رسیدن به جواب رو توضیح بدید و بگید چرا این گزینه رو انتخاب کردید. پس هیچ‌وقت رو حساب حدس و گمان و شانس، گزینه‌ای رو انتخاب نکنید، چون در این صورت احتمال خطاتون افزایش پیدا می‌کنه.

تفاوت درصد صفر و درصد منفی در کنکور

حتماً شنیدید که همه مشاورها توصیه می‌کنن سعی کنید به هیچ وجه درصد صفر در کارنامه‌ آزمونتون نداشته باشید. در کیمیاگرخونه هم قبلاً درباره درصد صفر در کنکور مفصل صحبت کردیم و گفتیم که چه تأثیراتی داره. درصد منفی تأثیرش از صفر هم بدتره و تراز کنکور رو تا حد زیادی خراب می‌کنه. قاعدتاً هرچی ضریب درس بالاتر باشه، اثر این درصد منفی هم بیش‌تر می‌شه و تأثیر فاجعه‌بار بیش‌تری روی رتبه‌تون می‌ذاره. برای این‌که بهتر متوجه اثر ویران‌کننده درصد منفی در کنکور بشید، حتماً ویدیوی زیر رو ببینید. توی این ویدیو، تأثیری که درصد صفر و منفی روی رتبه کنکور می‌ذارن رو توی یه مثال براتون توضیح دادیم و می‌تونید ببینید که درصد منفی چطور می‌تونه رتبه شما رو‌جابه‌جا کنه.

هنر آزمون‌دادن: راهکاری برای جلوگیری از نمره منفی در کنکور

برای این‌که بتونید تعداد تست‌های غلط رو کاهش بدید، فقط درس‌خوندن کافی نیست. باید استراتژی آزمون رو هم یاد بگیرید تا بتونید از دانش خودتون درست و مفید استفاده کنید و به نتایج خوبی برسید. هنر آزمون‌دادن در واقع یعنی این‌که تکنیک‌های مدیریت زمان، چگونگی پاسخ به سؤالات دام‌دار، انتخاب و حذف سؤال، کنترل سطح استرس و… رو یاد بگیرید تا در شرایط آزمون، بالاترین بازدهی رو داشته باشید و تعداد تست‌های غلط رو به حداقل برسونید.

سخن پایانی

توی این مقاله، توضیح دادیم که نمره منفی یعنی چی و چطور روی درصدتون اثر می‌ذاره. گفتیم که هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح رو از بین می‌بره، پس وقتی سؤالی رو بلد نیستید، اصلاً بهش جواب ندید و بیخیال شانس بشید. فقط و فقط سؤال‌هایی که مطمئن هستید رو بزنید و تمرین کنید که از کنار سؤالاتی که بلد نیستید یا شک دارید که جواب درست کدومه، عبور کنید و طمع نداشته باشید! هیچ‌کس قرار نیست به تمام سؤالات کنکور جواب بده، پس زور نزنید که به تعداد سؤالات بیش‌تری جواب بدید. مهم نیست به چند تا سؤال جواب می‌دید، بلکه مهمه که چند تا سؤال رو درست جواب می‌دید. پس نباید به هر قیمتی شده، پاسخنامه رو پر کنید.