تأثیر انتخاب رشته خوب در قبولی کنکور

انتخاب رشته خوب توی قبولی کنکور موثره؟ تأثیر انتخاب رشته در قبولی

انتخاب رشته، آخرین مرحله کنکوره و مهمه که خوب از پسش بربیاید. چون رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، وضعیت حداقل ۴سالِ آینده زندگی‌تون رو تعیین می‌کنه. اگه دانش‌آموز کنکوری هستید، قطعاً تبلیغات مشاورهای مختلف انتخاب رشته کنکور رو دیدید و شنیدید که با شعارهایی مثل «قبولی تضمینی» و ادعاهای عجیب‌و‌غریب، سعی می‌کنن دانش‌آموزها رو جذب کنن. توی این مقاله، می‌خوایم به‌صورت علمی و منطقی، درباره تأثیر انتخاب رشته در قبولی صحبت کنیم و ببینیم که یک مشاور چه کارهایی از دستش برمیاد! پس حتماً تا آخر این مطلب، کیمیاگرخونه رو همراهی کن.

ترفندهای کلاهبرداری در انتخاب رشته

قبلاً در محتوای جداگونه‌ای، درباره دو تا از رایج‌ترین کلاهبرداری در انتخاب رشته که مشاورنماها برای جذب دانش‌آموزها به کار می‌برن صحبت کردیم. پیشنهاد‌ می‌کنیم حتماً به این مقاله سر بزنید تا دست این افراد براتون رو بشه و خدانکرده، توی تله‌شون نیفتید!

بذارید همین اول کار آب پاکی رو بریزیم روی دستتون و خیالتون رو راحت کنیم! انتخاب رشته خوب در قبولی کنکور تأثیرگذاره، اما نه به این اندازه‌ای که مشاورنماها می‌گن! تعداد خیلی زیادی مشاور بی‌سواد وجود دارن که با رؤیافروشی به دانش‌آموزها و خانواده‌هاشون، فقط به فکر پرکردن جیب خودشونن و انتخاب رشته کنکور رو به ابزاری برای کاسبی تبدیل کردن! بدون این‌که فکر کنن آینده تحصیلی و شغلی نوجوون‌ها، تا حد زیادی تحت تأثیر همین انتخاب رشته‌‌ست.

رشته‌محل‌های مخفی دفترچه انتخاب رشته کنکور

بعضی مشاورها ترفندشون برای جذب دانش‌آموزها اینه که می‌گن ما کد رشته‌هایی رو بهتون می‌گیم که در دفترچه انتخاب رشته وجود نداره! به نظر شما اصلاً همچین چیزی ممکنه؟!

تنها مرجع رسمی برای انتخاب رشته، سازمان سنجشه. تنها منبعی هم که باید برای انتخاب رشته بهش مراجعه کنید، دفترچه راهنمای انتخاب‌ رشته‌ایه که سازمان سنجش منتشر می‌کنه. این دفترچه برای تمام ایران یکسان و مشترکه و هیچ چیز مخفی و سرّی‌ای وجود نداره که در اختیار عده‌ای قرار بگیره و از بقیه دریغ بشه! هر تغییری که در ظرفیت رشته‌ها ایجاد یا رشته‌های جدیدی ارائه بشه، حتماً توسط سازمان سنجش اطلاع‌رسانی و در اصلاحیه‌ها درج می‌شه. بنابراین، اگه کسی از کد رشته‌های مخفی صحبت کرد، سریعاً محل رو ترک کنید و کلاهتون رو هم سفت بچسبید!

قوانین و تبصره‌های انتخاب رشته

ترفند دیگه‌ای که مشاورنماها برای جذب دانش‌آموزها به کار می‌برن، اینه که ادعا می‌کنن ما از تبصره‌ها و قوانینی استفاده می‌کنیم که بقیه مشاورها ازش اطلاعی ندارن! مشابه چیزی که در قسمت قبلی گفتیم، مرجع اصلی انتخاب رشته برای همه داوطلب‌های کنکور سراسری، دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجشه که در اختیار همه قرار داره. هر قانون و تبصره‌ای که برای رشته‌محل‌های مختلف وجود داره، در همین دفترچه‌ست و بنابراین، چیزی نیست که بقیه ازش اطلاعی نداشته باشن.

قبولی در رشته‌های تاپ با سهمیه

یکی از تکنیک‌های رایج مشاورهای کلاهبردار اینه که برای مثال، می‌گن سال گذشته دانش‌آموزی داشتیم که با انتخاب رشته ما، تونست با رتبه ۲۰هزار، پزشکی قبول بشه! البته دروغ هم نمی‌گن، و ممکنه واقعاً دانش‌آموزی با رتبه ۲۰هزار کنکور سراسری، پزشکی قبول بشه. اما این فرد قطع به یقین، سهمیه داشته! چیزی که مشاوری که دنبال کاسبیه، به هیچ‌ وجه بهش اشاره نمی‌‌کنه!

همیشه این نکته رو در نظر داشته باشید که فرایند انتخاب رشته یک فرایند منطقی و معقوله و چنین چیزهای فانتزی‌ای، کاملاً غیرممکنه. اگه مشاوری بهتون گفت کسی با رتبه ۱۰هزار دانشگاه شریف قبول شده یا با رتبه ۲۰هزار پزشکی دانشگاه تهران قبول شده، مطمئن باشید که یه جار کار می‌لنگه و احتمالاً پای سهمیه در میونه! اما این مشاورها به شما نمی‌گن، چون می‌خوان بهتون رؤیا بفروشن و امید واهی بدن تا باورتون بشه که اگه براتون انتخاب رشته کنن، می‌تونن کاری کنن که شما هم با رتبه‌‌های بالا، در رشته‌ها و دانشگاه‌های تاپ قبول بشید.

بی‌هویت‌کردن رشته‌ها

یکی‌ دیگه از روش‌های کلاهبرداری بعضی مشاورها اینه که رشته‌ها و دانشگاه‌ها رو بی‌هویت می‌کنن! برای توضیح این موضوع، بهتره براتون یه مثال بزنیم. فرض کنید شما برای انتخاب رشته، سراغ یکی از مشاورهای تضمینیِ قبولی کنکور رفتید که بهتون قول داده پزشکی قبول می‌شید. بعد از اعلام نتایج، می‌بینید که رشته پرستاری قبول شدید! وقتی به مشاور محترم اعتراض می‌کنید که پس چه تضمینی؟ چه کشکی؟ چه دوغی؟ در پاسخ بهتون می‌گه که هیچ نگران نباش. چند ترم پرستاری بخون و بعد، می‌تونی به پزشکی تغییر رشته بدی!

درسته که همچین چیزی ممکنه و دانشجوهای پرستاری بعد از گذشت چند ترم، با شرکت در آزمون ورود از علوم پایه به دکتری تخصصی پزشکی، می‌تونن به پزشکی تغییر رشته بدن، اما این آزمون اصلاً هر سال برگزار نمی‌شه و سال‌هایی که برگزار می‌شه هم تعداد بسیار بسیار محدودی دانشجو پذیرش می‌کنه. ولی مشاور عزیز اصلاً به همچین مسائلی، کوچک‌ترین اشاره‌ای هم نمی‌کنه!

تأثیر انتخاب رشته خوب در قبولی کنکور چقدره؟

همون‌طور که بالاتر گفتیم، انتخاب رشته خوب در قبولی کنکور مؤثره، ولی هیچ مشاوری نمی‌تونه چیزی که غیرممکنه رو ممکن کنه! مشاور خوب می‌تونه متناسب با رتبه‌تون و همچنین متناسب با شرایطتون، مثل این‌که امکان پرداخت شهریه پردیس خودگردان رو دارید یا نه، می‌تونید در شهر دیگه‌ای به‌جز شهر خودتون زندگی کنید یا نه، قصد مهاجرت دارید یا نه و…، تمام احتمالات قبولی رو براتون لیست کنه. یعنی شما رو راهنمایی کنه که بهترین رشته و بهترین دانشگاه رو متناسب با رتبه و ترازتون قبول بشید و هیچ گزینه‌ای از چشمتون دور نمونه. اما به هیچ‌ وجه نمی‌تونه معجزه کنه و با تکون‌دادن خودکار جادویی‌ش شما رو با رتبه ۲۰۰۰۰، روی صندلی پزشکی دانشگاه تهران بنشونه! یادتون باشه تأثیر انتخاب رشته در قبولی فقط بخشی از ماجراست نه همه ی ماجرا.