انتقالی گرفتن از دانشگاه + شرایط و قوانین انتقالی به شهر دیگه 1403

شرایط و قوانین انتقالی به شهر دیگه
شرایط و قوانین انتقالی به شهر دیگه

انتقالی گرفتن از دانشگاه سراسری اون هم از شهری به شهر دیگه چه شرایطی داره؟ آیا می‌تونم برای انتقالی به هر دانشگاهی که می‌خوام درخواست بدم؟ برای این کار چه قوانین و بایدهایی وجود داره؟ منظور از مهمان، مهمان دائم و انتقال چیه؟

برای این که به جواب این سوالات برسید، با ما همراه باشید تا در ادامه به صورت کامل در این باره توضیحاتی رو بهتون بدیم.

 چند وقتی هست که قوانین انتقالی گرفتن از دانشگاه تغییرات زیادی داشته. قبلاً شما برای انتقالی باید حتماً دو ترم رو در همون دانشگاه می‌گذروندید و برای ترم‌های بد مجاز به انتقالی می‌شدید و می‌تونستید درخواست خودتون رو برای جابجایی به دانشگاه‌ دیگه‌ای ثبت کنید.

اما در حال حاضر طبق قوانینی که تصویب شده شما می‌تونید از همون اولین ترمی که وارد دانشگاه میشید درخواست انتقالی بدید.

 برای جابجا  شدن از دانشگاهی به دانشگاه دیگه و از شهری به شهر دیگه ما فقط یک نوع انتقالی نداریم. پس اگر این هدف رو دارید که دانشگاهتون رو عوض بکنید و به شهری دانشگاه دیگه‌ای برید بهتره قبلش حتماً مدل‌های مختلف انتقالی رو بشناسید تا از موردی که برای شما مناسب استفاده کنید.

نوع اول از انتقالی‌ها، انتقالی مهمان هست. با یک مثال این مورد رو توضیح می‌دیم.

مثلاً فرض کنید دانشگاه شما در همدان هست و می‌خواید یکی از دانشگاه‌های شهر تهران مهمان بشید.  شما در دانشگاه مقصد که درخواست مهمانی دادید حدهاتون رو پاس می‌کنید اما مدرک نهایی شما رو همون دانشگاه مبدا که در همدان بود صادر میکنه.

  1. اولین نکته اینه که حتماً دانشگاه مبدا و مقصدتون هر دو باید با مهمان شدن شما موافقت کنن. در این شرایط معمولاً دانشگاه مبدا مشکلی با این موضوع نداره. اما مهم دریافت موافقت دانشگاه مقصده که باید براش اقدام کنید 
  2. فقط موضوع مهم این هست که در حالت مهمان شما باید شهریه مشخص اون دانشگاه رو برای تمام واحدهایی که در اون می‌گذرونید پرداخت کنید. 
  3. همچنین حتماً باید زمانی که درخواست خودتون رو در سایت برای مهمان شدن ثبت می‌کنید یک دلیل قانع کننده داشته باشید. مثلاً اینکه خانوادتون در شهر مقصد ساکنن،  دراونجا ازدواج کردید و شرایط تحصیل در شهر دانشگاه خودتون رو ندارید و مواردی از این دست.
  4. شما باید پیش از شروع هر ترم برای همان شدن در همون دانشگاهی که می‌خواید و تحصیل در اون درخواست بدید.

مهمان دائم شدن به این صورته که شما یک بار ای جابجایی از دانشگاه مبدا به دانشگاهی که می‌خوای درخواست می‌دید و در صورت موافقت دیگه تا آخر تحصیلتون در همون دانشگاه واحدهاتون رو پاس می‌کنید. 

مهمترین قانونی که برای مهمانی دائم در یک دانشگاه مطرحه این هست که شما باید حداقل ۶ ترم رو در اون دانشگاه به صورت مهمان بگذرونید.

در صورتی که مورد انضباطی نداشته باشید به شما مهمان دائم داده می‌شه.

البته در حالت مهمان دائم هم شما باید هر ترم برای واحدهایی که پاس می‌کنید با توجه به تعرفه دانشگاهتون (حتی اگر دولتی باشه) شهریه پرداخت کنید.

انتقالی گرفتن از مهمان یا مهمان دائم شدن شرایط سخت‌تری داره. به این شکل که باید هر سه  شرط پایین رو داشته باشید:

 در زمان انتخاب رشته در کارنامه سبزتون رشته‌ای و دانشگاهی که می‌خواید  به اون انتقالی بگیرید رو قبول شده باشید. 

  • دانشگاه مبدا با انتقالی شما موافقت کنه.
  • دانشگاه مقصد هم موافق انتقال شما باشه.
  •  در زمان انتخاب رشته در کارنامه سبزتون رشته‌ای و دانشگاهی که می‌خواید  به اون انتقالی بگیرید رو قبول شده باشید. 
  • مثلاً فرض کنید شما دانشجوی پزشکی روزانه دانشگاه سنندج باشید. و قصد دارید همین رشته رو در دانشگاه همدان ادامه بدید. اگر در کارنامه سبز شما مثلاً پزشکی شهریه پرداز همدان بوده باشه برای انتقالی مشکلی ندارید.

2 تفاوت انتقالی با مهمان شدن موقت و دائم در اینه که:

  1. وقتی انتقالی بگیریم مدرک نهایی شما توسط دانشگاه مقصد صادر می‌شه!
  2. همچنین اگر دانشگاه مقصد شما روزانه و دولتی باشه و بتونید به اون انتقالی بگیرید نیازی به پرداخت شهریه نیست.

برای ثبت درخواست مهمان شدن به صورت موقت یا دائم و یا حتی انتقالی در رشته‌های غیر از پزشکی باید در سامانه سجاد درخواستتون رو ثبت کنید.

اما برای رشته‌های پزشکی باید به سایت وزارت بهداشت باید مراجعه کنید.

 در شرایطی که بخواید در یک دانشگاه مهمان یا مهمان دائم بشید به این دلیل که هر ترم شهریه پرداخت می‌کنید مدرک شما بین المللی هست و در نهایت نیاز به آزادسازی نیست. اما در شرایطی که به  دانشگاه دولتی انتقالی بگیرید چون شهریه پرداخت نمی‌کنید (اگر دانشگاه مقصد دولتی و روزانه باشه) در نهایت باید برای آزادسازی مدرکتون هزینه بدید.