ادامه تحصيل در دانشگاه فرهنگيان: قوانین و شرایط

شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه فرهنگیان
شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه فرهنگیان

یکی از موضوعاتی که برای داوطلب‌های ورود به دانشگاه فرهنگیان مورد سؤاله، اینه که آیا امکان ادامه تحصيل در دانشگاه فرهنگيان برای مقاطع بالاتر، یعنی ارشد و دکتری هست یا نه. توی این مقاله، این موضوع رو مفصل توضیح دادیم و قوانین و شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان رو ذکر کردیم. پس حتماً تا آخر همراهمون باشید.

همون‌طور که می‌دونید، دانشجومعلم‌های دانشگاه فرهنگیان از روز اول تحصیل در این دانشگاه، حقوق دریافت می‌کنن. یعنی از ابتدا، استخدام آموزش‌و‌پرورش هستن و بعد از فارغ‌التحصیلی هم به‌‌طور رسمی در این سازمان استخدام می‌شن و تعهد خدمت دارن. منظور از تعهد خدمت اینه که دانشجومعلم‌ها باید‌ به‌صورت محضری تعهد بدن که بعد از فراغت از تحصیل، دو برابر مدت زمان تحصیلشون در دانشگاه فرهنگیان رو برای سازمان آموزش‌و‌پرورش کار کنن. مدت زمان تحصیل دانشجومعلم‌ها هم بخشی از زمان تعهد خدمتشون در نظر گرفته می‌شه و در این مدت، حقوق دریافت می‌کنن که یکی از مزایای دانشگاه فرهنگیانه. در کیمیاگرخونه، در محتوای جداگانه‌ای به‌طور مفصل درباره حقوق فرهنگیان و جزییات مربوط بهش صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که اگه متقاضی ورود به این دانشگاه هستید، حتماً به این محتوا سر بزنید.

‌به دلیل همین مسئله تعهد خدمت و این‌که معلم‌ها استخدام رسمی دولت هستن، ادامه تحصیلشون شرایط و قوانین خاص خودش رو داره که در ادامه بیش‌تر در موردش توضیح می‌دیم.

همون‌طور که می‌دونید، ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد شرایط عمومی و اختصاصی خودش رو داره. اما برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی ارشد، علاوه بر این شرایط عمومی و اختصاصی، باید شروط ویژه دانشگاه فرهنگیان رو هم داشته باشید.

شرایط عمومی ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان ذکرشده در قانون اساسی
  • انجام واجبات دین اسلام و پرهیز از محرمات (افرادی که دینی به‌جز اسلام دارند، از این شرط معاف هستن به شرط این‌که رفتارشون نقض‌کننده قوانین اسلام نباشه)
  • عدم خصومت و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن فساد اخلاقی
  • عدم سابقه عضویت در گروه‌های معاند و ضدانقلابی
  • عدم انجام اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول زمان تحصیل و اشتغال

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد

  • حداقل معدل فارغ‌التحصیل‌های مقطع کارشناسی باید ۱۲ باشه
  • داوطلب‌ها برای ثبت‌نام در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۴، از وقطع قبلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری) فارغ‌التحصیل بشن
  • اگه داوطلب‌ها در رشته‌هایی قبول بشن که پذیرش اون‌ها در نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ انجام می‌شه، باید حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۴، در مقطع قبلی فارغ‌التحصیل بشن
  • متقاضی‌های شرکت در کنکور کارشناسی ارشد باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشن و یا گواهی اشتغال به تحصیل رو ارائه بدن که نشون بده دانشجوی ترم آخر کارشناسی هستن
  • داوطلب‌های آقا نباید منع نظام وظیفه داشته باشند
  • افرادی که برای بار دوم در دوره روزانه قبول می‌شن، باید معادل دوره شبانه شهریه پرداخت کنن (یعنی اگه یک بار در مقطع کارشناسی ارشد در دوره روزانه تحصیل کردید، برای تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد دیگه نمی‌تونید تز سهمیه روزانه استفاده کنید و باید شهریه دانشگاه رو بپردازید)

اما بریم سراغ اصل قضیه، یعنی قوانین خاص دانشگاه فرهنگیان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، شرایط زیر ضروریه:

  • داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاه فرهنگیان: یکی از شروط اصلی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان، اینه که مقطع کارشناسی رو در همین دانشگاه گذرونده باشید. بنابراین، افرادی که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های دیگه هستن، نمی‌تونن در مقطع ارشد، وارد دانشگاه فرهنگیان بشن و اجازه انتخاب رشته‌های این دانشگاه رو ندارن.
  • داشتن حداقل سه سال سابقه کار در آموزش‌و‌پرورش: بنابراين، معلم‌ها اجازه ندارن كه بلافاصله بعد از تموم‌شدن دوره ليسانس، وارد مقطع ارشد بشن، بلكه بايد 3 سال رو در آموزش‌وپرورش كار كنن و بعد ادامه تحصيل بدن. البته اين شرط فقط براي دانشگاه فرهنگيان برقراره و براي ادامه تحصيل در دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، نيازي به سابقه كاري 3ساله در آموزش‌وپرورش نيست.
  • عدم اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی، چه دولتی و چه غیردولتی
  • ارائه موافقت‌نامه آموزش‌و‌پرورش برای ادامه تحصیل فرد در مقطع کارشناسی ارشد فرهنگیان: افرادي كه مي‌خوان در دانشكاه فرهنگيان ادامه تحصيل بدن، بايد در زمان ثبت‌نام آزمون به آموزش‌وپرورش منطقه خدمت خودشون مراجعه و اين موافقت‌نامه رو دريافت كنن. اگه اين موافقت‌نامه بعد از اعلام نتايج نهايي آزمون صادر بشه، اعتبار نداره و تاريخش بايد براي زمان ثبت‌نام آزمون باشه.
  • ارائه حکم کارگزینی که نشون بده فرد به‌صورت پیمانی یا رسمی، استخدام آموزش‌و‌پرورشه. بنابراین، معلم‌های حق‌التدریس و نيروهاي قراردادی، آموزشياران نهضت سوادآموزي و…كه حكم كارگزيني رسمي يا پيماني نداشته باشن، نمی‌تونن در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل بدن و در صورت قبول‌شدن در كنكور هم، قبولي‌شون لغو مي‌شه. نكته مهم اينه كه تاريخ صدور حكم كارگزيني بايد قبل از پايان فرصت ثبت‌نام آزمون كارشناسي ارشد باشه. در غير اين صورت، مجاز به انتخاب رشته‌هاي دانشگاه فرهنگيان نخواهيد بود.

اطلاع از تمام تبصره های ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

ادامه تحصيل در دانشگاه فرهنگيان، تبصره‌هاي متعددي داره. براي اطلاع بيش‌تر از قوانين و تبصره‌هاي پذيرش در اين دانشگاه در مقطع كارشناسي ارشد، حتماً به لينك زير سر بزنيد:

شرايط و ضوابط اختصاصي فرهنگيان رسمي-پيماني وزارت آموزش و پرورش آزمون ورودي تحصيلات تكميلي سال ۱۴۰۳

مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان آزمون کنکور مجزا نداره. بنابراین، برای ادامه تحصیل در این دانشگاه، باید در کنکور کارشناسی ارشد سازمان سنجش شرکت کنید و بعد از اعلام نتایج، اگه مجاز به انتخاب رشته شدید، می‌تونید کد رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان رو در فرم انتخاب رشته‌تون وارد کنید. البته به شرطی که تمام شرایطی که بالاتر گفتیم رو داشته باشید.

ظرفیت پذیرش هر کدوم از این رشته‌ها در پردیس‌های فرهنگیان، در هر سال متفاوته و برای اطلاع از این جزییات، باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد سازمان سنجش مراجعه کنید. رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شه رو می‌تونید توی جدول زیر ببینید:

آیا میشه هر رشته ای رو برای ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کرد؟

معلم‌ها برای ادامه تحصيل در دانشگاه فرهنگيان، اجازه ندارن هر رشته‌ای كه دلشون مي‌خواد رو انتخاب كنن. بلكه بايد در رشته‌ای تحصيل كنن كه مرتبط با رشته‌شون در مقطع كارشناسي باشه.

دانشجوهاي مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه فرهنگيان شهريه پرداخت نمي‌كنن. اما اگه دانشجو در مدت زمان سنوات مجاز تعيين‌شده (يعن 5 ترم) فارغ‌التحصيل نشه، بايد شهريه پرداخت كنه. بنابراين، دانشجوهاي كارشناسي ارشد دانشگاه فرهنگيان، از ترم 6 به بعد بايد شهريه بدن كه ميزان اين شهريه رو هم هيئت‌امناي دانشگاه تعيين مي‌كنن.

در بخش پاياني اين بحث، بايد به چند نكته مهم ديگه درباره ادامه تحصيل در دانشگاه فرهنگيان اشاره كنيم. همون‌طور كه گفتيم ادامه تحصيل معلم‌ها پيچيده‌تر و پرچالش‌تر از باقي افراده. اگه شما معلم هستيد و مي‌خوايد در مقطع كارشناسي ارشد تحصيلتون رو ادامه بديد، به طوري كه مدرك جديد شما در حكم كارگزيني‌تون اعمال بشه و حقوقتون افزايش پيدا كنه، اول از همه بايد وزارت آموزش‌وپرورش رو داشته باشيد. علاوه بر اين، بايد در رشته‌هاي مشخص‌شده و مرتبط با رشته دوره ليسانستون تحصيل كنيد و امكان انتخاب هر رشته‌اي كه دوست داشته باشيد رو نداريد.

البته اين قوانين برای وقتيه كه مدت زمان تعهد اوليه ۸سال خدمت شما سپري نشده باشه. بعد از اين مدت زمان، مدرك كارشناسي شما در آموزش‌وپرورش آزاد مي‌شه و مي‌تونيد در هر رشته و دانشگاهي كه بخوايد تحصيل كنيد. اما در اين شرايط، ديگه مدرك جديد شما در حكم كارگزيني اعمال نمي‌شه و افزايش حقوق هم نخواهيد داشت.