رشته‌های بدون‌کنکور روزانه

رشته های بدون کنکور رو بخونم؟ برای انتخاب رشته، از بین رشته های بدون کنکور هم انتخاب کنم؟

همون‌طور که می‌دونید، پذیرش دانشجو در بعضی رشته‌ها در دانشگاه‌های سراسری، غیرانتفاعی، پیام‌نور و آزاد به‌صورت بدون‌کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شه. برای خیلی از بچه‌ها سؤاله که اگه امکان قبولی در رشته‌های بدون‌کنکور روزانه رو داشته باشن، ارزش داره که سراغ این رشته‌ها برن یا نه. توی این مقاله به‌صورت منطقی و واقع‌گرایانه به این سؤال پاسخ دادیم. پس حتماً تا انتها همراه کیمیاگرخونه باشید.

رشته‌ انتخابی شما در دانشگاه، تعیین‌کننده مسیر تحصیلی چهار سال آینده و همچنین مسیر شغلی شماست. به همین دلیل، ما در کیمیاگرخونه همیشه تأکید می‌کنیم که قبل از انتخاب رشته، حتماً تمام جوانب رو بسنجید، تحقیق کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید. امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، بازار کار، درآمد، امکان مهاجرت و… همگی فاکتورهای مهم در انتخاب رشته هستن که باید مد نظر قرارشون بدید. البته علاقه همیشه حرف اول رو می‌زنه و مهم‌‌ترین عامل در انتخاب مسیر تحصیلیه. پس سراغ رشته‌‌ای برید که هم بهش علاقه داشته باشید و هم فاکتورهای بالا رو داشته باشه.

وقتی درباره اهمیت بازار کار صحبت می‌کنیم، موضوع فقط پول‌درآوردن نیست! کارکردن بخشی از هویت هر فرده و ابعادی از شخصیتش رو هم می‌سازه. به همین دلیله که ما در کیمیاگرخونه روی بازار کار رشته‌های مختلف تأکید زیادی داریم. کارکردن روی رشد و توسعه فردی و شکل‌گیری نظام فکری‌ تأثیر زیادی داره. علاوه بر این، شما قراره ۴سال در دانشگاه زحمت بکشید و درس بخونید، پس باید سراغ رشته‌ای برید که بتونید نتیجه زحماتتون رو ببینید. در غیر این صورت، دچار ناامیدی و شکست می‌شید.

رشته‌های بدون‌کنکور معمولاً رشته‌هایی هستن که متقاضی چندان زیادی ندارن و به همین دلیل، تعدادی از صندلی‌های این رشته‌ها در دانشگاه‌ها خالی می‌مونه. دانشگاه‌ها (حتی برخی دانشگاه های روزانه) هم برای پرکردن ظرفیت، دانشجوهایی رو بر اساس سوابق تحصیلی در این رشته‌ها پذیرش می‌کنن. اما نکته این‌جاست که اگه این رشته‌ها، رشته‌های تاپ با بازار کار مناسب، درآمد خوب و امکانِ مهاجرتِ بالا بودن، خب صندلی‌هاشون خالی نمی‌موند! پس وقتی تقاضا برای یک رشته‌ای کمه، عقل سلیم می‌گه که حتماً یه ایرادی وجود داره و قدیمی‌ها بیخود نگفتن که هیچ ارزونی بی‌حکمت نیست!

یکی از دلایل مهمی که باعث کاهش تقاضا در یک رشته می‌شه، بازار کار نامناسبه. مثلاً پذیرش در زیست‌شناسی گیاهی حتی در دانشگاه‌های برتر کشور هم بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شه. علتش هم اینه که این حوزه بازار کار بسیار ضعیفی داره و بنابراین، در بین داوطلب‌های کنکور، تقاضای چندانی برای ورود به این شاخه وجود نداره.

همون‌طور که گفتیم، یکی از نکات مهم در انتخاب رشته‌های بدون‌کنکور‌اینه که ببینید با ورود به این رشته‌ها، آیا امکان اشتغال مناسب در آینده براتون وجود داره یا نه. پیشنهاد ما در کیمیاگرخونه همیشه اینه که طرف رشته‌هایی که بازار کار ضعیف دارن نرید و دورشون یه خط قرمز بکشید! پس حتماً تمام امکان‌های قبولی‌ رو بررسی کنید. شاید بهتر باشه قید تحصیل در نوبت روزانه دانشگاه رو بزنید و اگه امکان قبولی در رشته‌های بهتر در نوبت شبانه و شهریه‌پرداز و یا دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و پیام‌نور وجود داره، سراغ اون رشته‌ها برید.

یادتون نره شعار ما در کیمیاگرخونه اینه

یه راه علمی همیشه جواب میده

پس درست و علمی و با دید واقع گرایانه انتخاب کنید تا به بهترین نتیجه خودتون برسید.