بی انگیزگی در سال کنکور + روش های ایجاد انگیزه

کنکور قبول بشم که چی بشه؟ چرا باید این همه درس بخونیم؟ درس خواندن یا رفتن دنبال شغل؟

بی انگیزگی در سال کنکور یکی از چیزهاییه که ممکنه اکثر کنکوری ها بهش دچار بشن. مثلا ممکنه با خودتون بگید “خب حالا رتبه برتر بشم که چی؟” “برم دانشگاه و درس بخونم که چه اتفاقی بیوفته؟” “این همه شب و روز درس بخونم که آخرش به چی برسم؟” اینها همگی نشونه های نبود یا کمبود انگیزه در افراد هستن.

در ادامه توضیحاتی رو در این زمینه بهتون می‌دیم که می‌تونه برای با انگیزه شدن به شما کمک زیاد کنه؛ با ما همراه باشید.

به صورت کلی 2 نوع عامل برای ایجاد انگیزه وجود داره. عوامل بیرونی و عوامل درونی.

  • عوامل بیرونی می‌تونن شامل تشویق های دیگران، هدیه و جوایزی که برای خودمون در نظر می‌گیریم و مواردی از این دست باشه.
  • عوامل درونی ایجاد انگیزه که خیلی مهم تر هم هستن در ذهن ما وجود دارن و شکل می‌گیرن. یعنی ما با تمام وجود و از صمیم قلب تصمیم بگیریم که برای رسیدن به یک هدف برنامه ریزی و تلاش کنیم.

اما چطور می‌شه انگیزه درونی رو در خودمون پیدا و ایجاد کنیم؟ در ادامه این موضوع رو توضیح می‌دیم.

خیلی ها می‌گن “درس بخون که پولدار بشی.” خب ممکنه بعضی ها بگن “من همین الان هم پول دارم و برای پول داشتن به درس خوندن احتیاج ندارم!” یا ممکنه بگن “درس بخون که دکتر بشی موفق بشی تا در نهایت خوشبخت بشی” و برخی جواب بدن “ولی من خیلی از دکترها رو‌ می‌شناسم که اصلا خوشبخت نیستن!”

بله شما حق دارید. این دلایل، دلیل های درستی برای ادامه دادن به درس خوندن و داشتن انگیزه در سال کنکور نیست. پس چطور می‌شه دلیل درست و مناسبی رو برای درس خوندن و انگیزه داشتن پیدا کرد؟ به سادگی، با داشتن نوع شناخت و نگاه درست به دنیا و زندگی.

بنابر نظر مارتین سلیگمن معنا داشتن در زندگی یعنی :

پیدا کردن یک مفهوم فراتر از خودمون و‌ دلبستن به اون برای داشتن زندگی بهتر.

یعنی ما باید معنای زندگی خودمون رو پیدا کنیم و بر اون اساس زندگی و اهدافمون رو پیش ببریم. بهترین کار اینه که سعی کنید از همه چیز لذت ببرید. از هرچیزی که در لحظه وجود داره. برای انگیزه و حال خوب داشتن به دنبال آینده و اتفاقاتش نباشید.

چون در این صورت حتی اگر اتفاقی که می‌خواید هم بیوفته یا چیزی که می‌خواید رو هم به دست بیارید، ممکنه در نهایت بگید “خب که چی؟ من که الان احساس خاصی ندارم!”

برای پیدا کردن معنا در زندگی اول باید به یه اصل و آرمان بزرگ و‌ ثابت اعتقاد داشته باشیم. برای مثال یه باور می‌تونه این باشه که من قرار نیست برای رتبه برتر شدن به خودن آسیب بزنم و سلامتین ر و تهدید کنم.

در گام بعدی باید برای خودمون دنبال یه هدف باشیم، حتی اگر هم سطحی باشه! هدف داشتن یعنی من چیزی رو می‌خوام (مثلا یک رشته یا دانشگاه خاص) و می‌خوام که بهش برسم.

و در آخر به دنبال تعالی و رشد باشیم. تعالی به این معناست که من می‌خوام در این دنیا و زندگی چه چیزهایی رو تغییر بدم؟ دنیا قبل و بعد از من چه شکلی خواهد بود؟
با طی کردن تمام این گام ها در ساده ترین حالت ممکن برای کسی که بهتون می‌گه یه آرایشگر از توی دکتر بیشتر پول در میاره جواب قانع کننده ای (حداقل برای خودمون) داریم، اینکه کار ما معناهای متفاوتی برای خود ما داره.

دقیقا مثل نظر ویکتور فرانکلین، روانشانس معروف: اگه معنای درستی توی زندگی خودمون داشته باشیم به راحتی می‌تونیم کارهای سخت رو انجام بدیم.

بهتون پیشنهاد می‌کنیم که شما هم هدف و معنای کنکور دادن خودتون رو پیدا کنید، تا بتونید به راحتی با بی انگیزگی در سال کنکور مقابله کنید.

آزمایشی که ویکتور‌ فرانکلین انجام داد شاهد این قضیه هست. ویکتور دو برادر دوقلو رو توی دو تا اتاق مجزا قرار داد و هر کدوم از اون ها رو هر روز به شدت کتک می‌زد.

به برادر اول می‌گفت داریم کنگ فو کار می‌کنیم و به برادر دوم طوری موضوع رو می‌فهموند که بی دلیل کتکت می‌زنیم چون دلمون می‌خواد. در انتها اولی حس ورزشکار بودن داشت و دومی حس حقارت!

روحیه و نتایجی که دو برادر از یک عمل مشترک گرفتند متفاوت بود؛ چرا؟ چون معناهای متفاوتی رو از یک عمل مشترک برداشت کردند.

برای این که بعد از پیدا کردن معنا و مفهوم هدف خودتون بتونید در سال کنکور با انگیزه بمونید، می‌تونید از راهکارهای پایین استفاده کنید.

  1. فعالیت موردعلاقه‌ی خودتون رو کنار نذارید. مثلا اگر به فوتبال، ساز زدن، تفریح یا هرچیزی علاقه دارید و اون کار حال شمارو خوب می‌کنه، به هیچ وجه اون رو در سال کنکور حذف نکنید.
  2. محیط مطالعه خودتون رو مرتب نگه دارید تا برای درس خوندن تشویق بشید.
  3. فکر کردن به هدف رو متوقف کنید و سعی کنید فرآیندگرا باشید. مثلا همین که به نسبت دفعات قبلی با سرعت بیشتری تست می‌زنید دستاوردیه که می‌تونه به ایجاد انگیزه در شما کمک کنه. پس با فکر کردن به همین موارد از تلاش خودتون لذت ببرید.
  4. حتما از برنامه ریزی برای کنکور خودتون استفاده کنید.
  5. به خودتون جایزه بدید. این جایزه حتی می‌تونه رفتن به دل طبیعت هم باشه. هرچیزی که حال شما رو بهتر کنه می‌تونه انگیزه رو در سال کنکور در وجودتون تقویت کنه.

حالا نوبت شماست معنای زندگی شما چیه ؟ برامون بنویسین! 🙂