اعتبار تراز کنکور سراسری تا دو سال

مدت زمان اعتبار تراز کنکور

یکی از تغییرات مهمی که در کنکور ۱۴۰۳ اعمال شد، اعتبار دوساله تراز کنکور بود. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تراز کنکور تا دو سال اعتبار داره. یعنی شما اين امكان رو داريد كه تا دو سال، از تراز کنکورتون برای انتخاب رشته استفاده کنید. شاید این مصوبه کمی پیچیده و عجیب به نظر بیاد، اما توی این مقاله جزییاتش رو به‌ صورت کامل توضیح می‌دیم. پس به هیچ وجه این محتوای کیمیاگرخونه رو از دست ندید.

تراز کنکور چیست؟

تراز یا نمره کل در واقع ملاک سنجش و مقایسه داوطلب‌های کنکوره. در کارنامه اولیه کنکور سراسری، قسمتی وجود داره که نمرات کل یا همون تراز‌های داوطلب رو مشخص می‌کنه. برای هر داوطلب کنکور سراسری، سه تا نمره کل یا تراز محاسبه می‌شه:

  • نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور)
  • نمره کل سابقه تحصیلی (آموزش‌و‌پرورش)
  • نمره کل نهایی

نمره کل نهایی در واقع برآیند نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلیه که معیار اصلی برای انتخاب رشته شماست. توی جدول زیر می‌تونید سهم تأثیر تراز آزمون اختصاصی و تراز سوابق تحصیلی، در تعیین تراز نهایی رو در سال‌های مختلف ببینید. تأثیر سوابق تحصیلی شامل تأثیر دروس اختصاصی و عمومی مي‌شه که در این جدول، سهم هر کدوم رو به تفکیک آوردیم:

سالپایه‌های شامل سوابق تحصیلیسهم دروس اختصاصیسهم دروس عمومیمجموع سهم سوابق تحصیلیسهم آزمون اختصاصی
۱۴۰۲دوازدهم۲۶٪۱۴٪۴۰٪۶۰٪
۱۴۰۳دوازدهم۲۸٪۲۲٪۵۰٪۵۰٪
۱۴۰۴یازدهم و دوازدهم۳۰٪۳۰٪۶۰٪۴۰٪
۱۴۰۵دهم، یازدهم و دوازدهم۳۰٪۳۰٪۶۰٪۴۰٪
تاثير سوابق تحصيلي و آزمون اختصاصي در نتيجه نهايي كنكور

اعتبار دوساله تراز کنکور برای انتخاب رشته

اما بریم سراغ اصل مطلب، یعنی توضیح این‌که اعتبار دوساله تراز کنکور یعنی چی. همون‌طور که می‌دونید از سال ۱۴۰۲، کنکور در دو مرحله برگزار می‌شه و تراز داوطلب در هر مرحله‌اي كه بالاتر باشه، به‌عنوان نمره کل نهایی برای انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شه. یعنی اگه داوطلب در هر دو نوبت کنکور، در آزمون گروه آزمایشی یکسانی شرکت کنه، این امکان رو داره که با اون ترازی که بهتر و بالاتره انتخاب رشته کنه. اما علاوه بر این، بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تراز کنکور داوطلب‌ها تا دو سال اعتبار داره. يعني تا دو سال مي‌تونيد از تراز كنكورتون براي انتخاب رشته استفاده كنيد. بذارید برای فهم بهتر این موضوع، یه مثال بزنیم.

فرض کنید که شما در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردید، اما از نتیجه چندان راضی نبودید یا در رشته‌ و دانشگاه مد نظرتون، قبول نشدید. به همین دلیل، می‌خواید سال بعد هم مجدداً کنکور بدید و بنابراین، در کنکور ۱۴۰۳ ثبت‌نام می‌کنید. اگه در آزمون ۱۴۰۳ شرکت کنید، بعد از انتشار کارنامه و مشخص‌شدن ترازتون، می‌تونید از بين تراز سال قبل و امسال، با اون ترازی که بالاتره انتخاب رشته کنید. یعنی اگه تراز شما در کنکور ۱۴۰۲ بالاتر باشه، اون تراز رو براتون در نظر میگیرند و اگه تراز کنکور ۱۴۰۳ بالاتر باشه، برعکس. بنابراین، تراز شما چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم کنکور، تا دو سال اعتبار داره. یعنی اگه در هر دو نوبت کنکور ۱۴۰۲ و هر دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنید، از بین ترازهایی که در این ۴ مرحله کسب کردید، اونی که بالاتره، ملاک انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شه.

تغییر تراز نهایی کنکور ۱۴۰۲ در سال ۱۴۰۳

همون‌طور که بالاتر گفتیم، تراز نهایی یا نمره کل نهایی هر داوطلب، برآیندی از تراز سوابق تحصیلی و تراز آزمون اختصاصیه. بنابراین، اگه سهم تأثیر هر کدوم از این‌ها تغییر کنه، تراز نهایی داوطلب هم تغییر می‌کنه. پس تراز نهایی شما در کنکور ۱۴۰۲، در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کنه. چون سهم تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، ۴۰درصد بود اما در سال ۱۴۰۳، به ۵۰درصد رسید. بنابراین، تراز نهایی‌تون مطابق با فرمول جدید دوباره محاسبه می‌شه. پس تراز آزمون اختصاصی و همچنین تراز سوابق تحصیلی ثابته، اما تراز نهایی تغییر می‌کنه چون سهم تأثیر هر یک از این‌ها تغییر کرده. تراز جدید محاسبه‌شده با تراز نهایی شما در کنکور ۱۴۰۳ مقایسه و اونی که بالاتره به‌عنوان ملاک انتخاب رشته در نظر میگیرند.

مزایای اعتبار تراز کنکور

در سال‌های قبل، داوطلب‌هایی که از نتیجه کنکورشون راضی نبودن و می‌خواستن یک سال پشت کنکور بمونن، می‌ترسیدن که نکنه ترازشون بدتر بشه و نتونن رتبه بهتری کسب کنن. اما با تصويب قانون اعتبار دوساله تراز كنكور، این نگرانی از بین رفت. چون شما می‌تونید تا دو سال از تراز کنکورتون استفاده کنید. یعنی اگه می‌خواید پشت کنکور بمونید، دیگه لازم نیست نگران تراز از‌دست‌رفته سال قبل باشید.

اما یکی از پیامدهای منفی‌ این مصوبه اینه که احتمالاً تعداد افرادی که پشت کنکور می‌مونن زیادتر می‌شه. چون دیگه نگرانی‌ای بابت ازبین‌رفتن تراز قبلی‌شون ندارن و درصد ریسک خیلی پایین میاد و این مسئله می‌تونه رقابت بین داوطلب‌ها رو شدیدتر کنه.

آیا رتبه کنکور و قبولی هم اعتبار دارن؟

همون‌طور که گفتیم، تراز شما در کنکور، تا دو سال قابل‌ استفاده‌ست و این امکان چه در صورت قبولی، چه در صورت عدم قبولی و چه در صورت انصراف از دانشگاه، برای داوطلب‌ها برقراره. اما باید توجه داشته باشید که رتبه کنکور اعتبار نداره، یعنی مثلاً اگه رتیه شما در کنکور تجربی سال ۱۴۰۲، ۱۹۰۰ شده، به این معنی نیست که در کنکور ۱۴۰۳ هم همین رتبه براتون در نظر گرفته می‌شه!

یادتون باشه که اگه انتخاب رشته کردید و در رشته و دانشگاهی قبول شدید، این قبولی برای شما ذخیره نمی‌شه! البته تضمینی هم نیست که سال بعد، با همون تراز دوباره بتونید توی همون رشته و دانشگاه قبول بشید. یعنی اگه ترازتون در کنکور امسال، کم‌تر از پارسال بشه و بخواید دوباره با تراز پارسال انتخاب رشته کنید، هم ممکنه در رشته و دانشگاه بهتری قبول بشید و هم احتمال داره قبولی‌تون بدتر بشه. چون همون‌طور که بالاتر گفتیم، به‌دلیل تغییر سهم تأثیر سوابق تحصیلی، تراز کل تغییر می‌کنه و چون دارید با گروه متفاوتی از داوطلب‌ها رقابت می‌کنید، قاعدتاً این احتمال وجود داره که در رشته‌ای که سال پیش قبول شده بودید، قبول نشید. البته برعکسش هم صادقه و این امکان هم وجود داره که نتیجه بهتری بگیرید.

اعتبار تراز در صورت غیبت در کنکور

برای بعضی از داوطلب‌ها سؤاله که اگه در کنکور امسال غایب باشیم، باز هم می‌تونیم بر اساس قانون اعتبار دوساله تراز کنکور، از نتیجه و تراز کنکور سال قبل استفاده کنیم یا نه. در پاسخ به این سؤال باید بگیم که تنها شرط استفاده از اعتبار تراز کنکور، اینه که شما در کنکور ثبت‌نام کنید. یعنی شما اگه در کنکور ۱۴۰۳ ثبت‌نام کنید ولی در جلسه کنکور شرکت نکنید و غایب باشید، باز هم می‌تونید در سال ۱۴۰۳ از نتیجه کنکور ۱۴۰۲ برای انتخاب رشته استفاده کنید. اما همون‌طور که گفتیم، تراز کل شما تغییر می‌کنه، چون تأثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۳ بیش‌تر شده.

جمع‌بندی

از سال ۱۴۰۲، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات جدیدی برای کنکور سراسری تصویب کرد و تغییرات زیادی در کنکور این سال اجرایی شد. یکی از این تغییرات، امکان استفاده از تراز کنکور تا دو ساله که در این مقاله، مفصل درباره‌ش حرف زدیم.‌ بر اساس این مصوبه، شما دو سال اجازه دارید که از نتیجه کنکورتون برای انتخاب رشته استفاده کنید. یعنی اگه امسال کنکور بدید و نتیجه دلخواهتون رو نگیرید، می‌تونید سال بعد هم مجدداً در کنکور سراسری ثبت‌نام و شرکت کنید و بعد از اعلام نتایج اولیه، با ترازی که بالاتر و بهتره انتخاب رشته کنید. البته یادتون باشه که تراز نهایی شما در سال بعد مجدداً محاسبه و با تراز جدید مقایسه می‌شه. چون تأثیر سوابق تحصیلی تغییر می‌کنه و قاعدتاً تراز نهایی رو هم تغییر می‌ده.

مثل همیشه، اگه سؤالی درباره محتوای این مقاله دارید یا ابهامی در ذهنتون هست، حتماً در قسمت کامنت‌ها برامون بنویسید تا در اسرع وقت به سؤالتون جواب بدیم.